TC-modelrækken lå i midten af markedet som en større familiebil med Escort og fra 1976 også Fiesta som billigere og mindre biler og i starten P7B, der i 1972 blev erstattet af Granada, som en større og dyrere familiebil i det nedre luksussegment.
Modelrækken blev fremstillet fra 1970 og frem til 1982, hvor den blev erstattet af Sierra. Dog fortsatte produktionen flere år efter til få udvalgte markeder.
Taunus TC1, TC2 og TC3 var baseret på den samme konstruktion som den engelske Cortina mk3, mk4 og mk5, hvor de tre generationer var på markedet analogt på forskellige markeder. TC står da også for TaunusCortina. Både TC1 og Cortina mk3 kunne dog samtidigt købes på enkelte europæiske markeder, hvilket betød, Ford Europa på de markeder reelt konkurrerede med sig selv. Det var blandt andet det, Ford USA gerne ville undgå med sammenlægningen af Ford England og Ford Tyskland i 1967.
Danmark var et af de lande, hvor den første generation kunne fås både som Taunus TC1 og Cortina mk3. Udseendemæssigt var de meget ens, hvor hoftesvajet på Cortina mk3 var den tydeligste forskel. Der var også forskelle i motorudvalget. I dag er der overlevet meget få Cortina mk3 mens der er væsentlig flere Taunus TC1.
Foruden i England blev de tre generationer af Cortina også solgt i Sydafrika og i Australien, mens Taunus TC-modelrækken blev solgt i det meste af Europa.
Cortina blev fremstillet i Dagenham mens Taunus TC blev fremstillet i Genk i Belgien. Der var også produktion i Argentina og i Tyrkiet til få udvalgte markeder