Efter en 4-årig udviklingsperiode med kodenavnet "Mark Hummer" kunne man i marts 1972 præsentere resultatet af Fords hidtil dyreste og mest omhyggelige udviklingsarbejde: modellerne Ford Consul og Granada. Der var tale om biler med en særligt kraftig bundkonstruktion, et hidtil uset sikkerhedsniveau med bl.a. sikkerhedsratstamme, og ikke mindst de separate baghjulsophæng.

Modeludvalget var som følger: 2-dørs Fastback Limousine (Coupé med hoftesvaj), 4-dørs sedan og 5-dørs Turnier (st. car).

Bilerne kunne leveres med følgende motorer:

-        1,7 HC-V4 med 75 HK (kun Consul og Consul L)
-        2,0 HC-OHC med 99 HK (kun Consul og Consul L)
-        2,3 HC-V6 med 108 HK (alle modeller)
-        2,6 HC-V6 med 125 HK (kun Granada og Granada GXL)
-        3,0 HC-V6 med 138 HK (alle modeller; for Consul dog kun i Turnier-udgaven samt i Consul GT)

I England var motorudvalget mere begrænset; nemlig en 2,0 V4, en 2,5 V6 og en 3,0 V6.

Topmodellen var selvsagt Granada GXL, der som standard havde automatgear, servo, soltag, vinyltag og tonede ruder.

En anden speciel model var Consul GT, med 2,3 eller 3,0 motor, sportsundervogn, sportsfælge, GT-instrumentering og sortlakeret kølergrill fra Granada med to ekstra, runde halogenlygter.

Turnier-udgaven kunne leveres i alle udstyrsvarianter, bortset fra Consul GT og Granada GXL. Den var på det tidspunkt den største stationcar på det europæiske marked.

Generelt kan man beskrive forskellene på Consul og Granada som meget begrænsede. Consulen var generelt lidt mere skrabet, manglede pyntelister på siderne og havde sin egen type kølergrill. Ellers var bilerne identiske - selv om der hersker mange misforståelser på dette område, hvilket nok også er hjlupet på vej af de mange Consuler, der i tidens løb er blevet "opgraderet" til Granadaer af deres ejere.

I marts 1973 kom en ekstra modelvariant på banen, nemlig en 2-dørs sedan, som dog ikke kunne fås som Granada GXL. Desuden ændrede man betegnelsen "Fastback" til "Coupé", og fra nu af kunne den lille 1,7 V4 motor kun fås til Consul og Consul L. Endelig kunne man nu få nakkestøtter til forsæderne.

I september 1973 ændrede man styretøj og undervogn efter en del kritik af, at bilen var alt for "blød". Resultatet blev udmærket modtaget af fagpressen. Desuden blev interiøret fornyet, og man tilføjede nu Vario-Air friskluftdyser (kendt fra Zephyr og Zodiac), ligesom elektrisk sprinkler blev standard. Uret blev flyttet fra hylden over handskerummet til midterkonsollen.

Preben Bønnelycke har fundet følgende priser for Consul i Danmark i 1973

 ·         Consul 1,7, todørs: 43.485 kr svarende til 270.464 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 firdørs: 45.175 kr. svarende til 280.975 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 stationcar: 48.843 kr. svarende til 303.789 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 L, todørs: 46.785 kr. svarende til 290.989 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 L firdørs: 48.365 kr. svarende til 300.816 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 L, stationcar: 52.046 kr. svarende til 323.711 kr. i dag

 ·         Consul 2,0, todørs: 46.345 kr svarende til 288.253 kr. i dag

 ·         Consul 2,0, firdørs: 48.029 kr svarende til 298.727 kr. i dag

 ·         Consul 2,0, stationcar: 51.710 kr svarende til 321.621 kr. i dag

 ·         Consul 2,3, todørs: 49.714 kr svarende til 309.207 kr. i dag

 ·         Consul 2,3, firdørs: 51.398 kr svarende til 319.681 kr. i dag

 ·         Consul 2,3, stationcar: 54.194 kr svarende til 337.071 kr. i dag

 ·         Consul 2,3 L, todørs: 52.916 kr svarende til 329.122 kr. i dag

 ·         Consul 2,3 L, firdørs: 54.601 kr svarende til 339.603 kr. i dag

 ·         Consul 2,3 L, stationcar: 57.394 kr svarende til 356.974 kr. i dag

Der var store forskelle i prisen, om der stod Consul eller Granada på bagsmækken.

Fra januar 1974 ændrede man Coupéens "hoftesvaj" til en ret linje, og de bagerste sideruder ændredes så åbningsmekanismen nu var skruet på, og ikke limet (da løsning ikke var synderligt holdbar). Også på skærmene erstattede man de oprindelige "våbenskjolds"-emblemer med tal, som angav motorstørrelsen.

Granadaen blev omdøbt til Granada XL, og Consul L fik i stedet navnet Consul L de Luxe. Og så kom den absolutte topmodel i juni 1974: Granada Ghia.

Ghiaens mest markante særpræg var nok den amerikansk inspirerede kølergrill med Ghia-emblemet, medens FORD-bogstaverne var fjernet fra motorhjelmen. Indvendigt var der dog også sket store ændringer. Hele indtrækket var nydesignet, bl.a. med ægte træ, læderrat og lækre stofkvaliteter. Dertil kom selvfølgelig alle de andre "standarder" som automatgear, soltag, servostyring, radio osv.

Standardmaskineriet i Granada Ghia var 2,6 liters V6 motoren, men også 3,0 V6'eren kunne leveres. Ghiaen fandtes indtil nu kun som 4-dørs sedan.

I september 1974 lavede man et par yderligere justeringer; bl.a. kunne man nu få kompressorreguleret affjedring som ekstraudstyr, og i oktober blev 2,0 rækkemotoren erstattet af 2,0 V6, som kunne fås til Consul og Granada XL. For første gang blev det altså muligt at få en Granada med en så "lille" motor. Desuden kom Ghiaen nu også i Coupé-versionen.

I februar 1975 ophørte produktionen af den hidtidige Consul- og Granada-serie, og fra marts samme år kunne de nye og væsentligt forbedrede modeller fås. Året inden havde Robert Lutz snuppet chefstolen hos Ford i Köln, og han valgte bl.a. at slå modellerne Consul og Granada sammen, således at Consul-betegnelsen helt forsvandt fra Fords program.

Preben Bønnelycke har fundet følgende Priser for Granada i Danmark i 1975

·         Granada 2,3, todørs: 61.433 kr. svarende til 304.263 kr i dag

 ·         Granada 2,3, firdørs: 63.120 kr. svarende til 312.618 kr i dag

 ·         Granada 2,3, stationcar: 66.804 kr. svarende til 330.864 kr i dag

 ·         Granada 2,3 GXL, todørs: 71.671 kr. svarende til 354.970 kr i dag

 ·         Granada 2,3 GXL, firdørs: 73.358 kr. svarende til 363.325 kr i dag

 ·         Granada 2,6, todørs: 63.847 kr. svarende til 316.219 kr i dag

 ·         Granada 2,6, firdørs: 65.532 kr. svarende til 324.565 kr i dag

 ·         Granada 2,6 GXL, todørs: 74.085 kr. svarende til 366.926 kr i dag

 ·         Granada 2,6 GXL, firdørs: 75.770 kr. svarende til 375.271 kr i dag

 ·         Granada 3,0, todørs: 65.138 kr. svarende til 322.613,65 kr i dag

 ·         Granada 3,0, firdørs: 66.822 kr. svarende til 330.954 kr i dag

 ·         Granada 3,0, stationcar: 70.506 kr. svarende til 349.200 kr i dag

 ·         Granada 3,0 GXL, todørs: 75.375 kr. svarende til 373.315 kr i dag

 ·         Granada 3,0 GXL, firdørs: 77.060 kr. svarende til 381.660 kr i dag

Consulen blev til Granada, Consul L blev til Granada L, og Granada XL blev nu til Granada GL. Consul GT blev ikke videreført, dog kunne man få den nye Granada i en mere sporty S-version. Også GXL-udgaven forsvandt fra programmet. Kun Granada Ghia beholdt sin oprindelige betegnelse.

En del af baggrunden for at lægge Consul- og Granada-modelserien sammen var, at man på denne måde ønskede at appellere mere til køberne i mellemklassebil-segmentet, da mellemleddet Consul jo nu forsvandt. Baggrunden var dog også, at Ford i 1972 vandt retssagen mod Granada-koncernen, således at Ford herefter var sikre på, at de også fremover kunne kalde deres model Granada.

Ændringerne på de nye modeller var relativt omfattende. Hele affjedringen var forbedret, og undervognen blev sænket 12 mm foran, og førersædet hævet 12 mm for at forbedre udsynet. Hele instrumenteringen var helt forandret, så man nu havde instrumenterne samlet under 1 afdækningsplade. På grundmodellen havde man speedometer med km-tæller, samt tank- og temperaturmåler. Granada L havde desuden også triptæller og et analog-ur i midterkonsollen. Granada GL, S og Ghia havde derimod en mere omfattende instrumentering med amperemeter, olietryksmåler osv. Hos Ghia var uret i midterkonsollen oven i købet digitalt.

Karosserimæssigt skete der ingen ændringer. Dog blev stort set alle tidligere chrom/rustfri stål-dele nu lakeret matsorte, inklusive vindueslister, vinduesviskere osv., bortset fra Granada Ghia, hvor chromen var bibeholdt

Indvendigt kom der nye sæder og nye dørbeklædninger, og man brugte ikke længere imiteret træ, men alene plast. Kun Ghia beholdt sit oprindelige interiør med det ægte træ. Endelig var der indvendigt justerbare spejle på GL og Ghia.

Desuden kunne S-pakken fås til alle modeller og indeholdt forstærket stabilisator, forstærkede Bilstein gasstøddæmpere, sænket 12 mm bagtil, sportsfælge og sportsrat med læder samt den udvidede instrumentering fra GL og Ghia.

I august 1975 kom også Turnier GLS - den hidtil første "sportslige stationcar". Det var også på dette tidspunkt, at klimaanlæg blev valgbart som ekstraudstyr.

I 1976 blev de automatiske rulleseler også standardudstyr i Granada og Granada L. I oktober dette år præsenterede man ydermere den nye 2,8 liters V6 motor med Bosch K-Jetronic indsprøjtning. Motoren var en opboret version af 2,6'eren og havde hidtil været brugt i amerikanske Ford'er som Mustang, Bronco og Capri. Den ydede 150 HK og gav mulighed for en topfart på 190 km/t.

På samme tidspunkt introduceredes Granada Executive; en særligt luksuriøs udgave baseret på en 3,0 V6'er, og Granada Ghia S. Som særligt udstyr var bla. diktafon!

Priser i Danmark blev herefter i 1977:

 ·         Granada 1,7 V4, todørs: 63.978 kr. svarende til 260.034 kr. i dag

 ·         Granada 1,7 V4, firdørs: 65.875 kr. svarende til 267.745 kr. i dag

 ·         Granada 2,3, todørs: 72.802 kr. svarende til 295.899 kr. i dag

 ·         Granada 2,3, firdørs: 74.698 kr. svarende til 303.605 kr. i dag

 ·         Granada 2,3, coupe: 76.853 kr. svarende til 312.364 kr. i dag

 ·         Granada 2,3, stationcar: 83.008 kr. svarende til 337.381 kr. i dag

 ·         Granada 2,3 L, todørs: 79.726 kr. svarende til 324.041 kr. i dag

 ·         Granada 2,3 L, coupe todørs: 83.747 kr. svarende til 340.384 kr. i dag

 ·         Granada 2,3 S, coupe todørs: 90.378 kr. svarende til 367.336 kr. i dag

 ·         Granada 3,0 GL, todørs: 105.987 kr. svarende til 430.778, kr. i dag

 ·         Granada 3,0 GL, firdørs: 107.628 kr. svarende til 437.447 kr. i dag

 ·         Granada 3,0 GL, coupe todørs: 109.779 kr. svarende til 446.190 kr. i dag

 ·         Granada 3,0 Ghia, firdørs: 134.188 kr. svarende til 545.399 kr. i dag

Det fremgår, at Ghia var markant dyrere end den hidtidige topmodel, GXL, så man kan ikke sige, at Ghia erstattede GXL. Reelt gik Ford et niveau op i klasse med indførelsen af Ghia-mærket.

I juli 1977 stopper produktionen af Granada '75, efter at 417.000 vogne har forladt Ford's samlebånd. Til sammenligning blev der fra 1972 - 1975 produceret 335.000 Granada/Consul.

Baseret på tekst af Jan Jubbas

Yderligere information