I England er bilen kendt som Consul Classic og i andre lande som Consul 315. Det var en mellemstor bil udviklet af Ford England fra 1961 til 1963. Den kunne fås med to eller fire døre og med gulv- eller ratgear.
Consul Classic blev markedsført som en kvalitetsmodel, der passede til golfklubbens parkeringsplads. Designet var udviklet i 1956 af Colin Neale. Reelt var det en nedskaleret Galaxie 500 fra midten og ned, mens øverste halvdel var en Lincoln Continental.
Ford Anglias succes fra 1959 optog det meste af produktionskapaciteten på Dagenham, og Halewood-fabrikken åbnede ikke før 1963. Ford England konkurrerede ved indgangen til 1960'erne med de små biler Anglia, Popular og prefect, og ikke i midten af markedet med Consul Classic
Consul Classic ligner meget Ford Anglia, med den samme karakteristiske skrå bagrude. Flere af bilens funktioner var usædvanlige ved lanceringen, men er siden blevet almindelige. Eksempelvis vinduesviskere med variabel hastighed. Bagagerummets størrelse var usædvanligt stort, med re-servehjulet gemt i siden
Consul Classic svarer også mekanisk til Anglia . Den havde en større motor end Anglia på 1340 ccm og fra 1962 på 1498 ccm, men den anvendte også Kent pre crossflow-motoren. Bilen havde skivebremser foran og var ud-styret med en firetrins gearkasse:
I starten havde den synkrongear kun på de tre øverste gear, men samtidigt med 1498 ccm-version af motoren blev leveret, kom der synkronisering på alle fire gear
Consul Classic havde en topfart på 126 km/t og kunne accelerere fra 0 til 97 km/t på 22,5 sekunder. Det gennemsnitlige brændstofforbrug var på 7,89 L/100 km. En firedørs deluxe-version kostede 801 pund inklusive skatter, mens prisen på en todørs Classic med samme motor var på 745 pund inklusive skatter.
produktionsperiode | 1961 - 1963 |
Produktionsted | England |
antal produceret | ? |