Capri MK3
Capri MK3 er i bund og grund en ”facelifted” MK2. Den kommer på markedet i marts 1978. Ændringerne omfatter interiør, lygter, kofangere, spoilere m.m.
I slutningen af 1979 kommer en ”GT 4”-model på markedet med en opgraderet 2000 OHC-motor på 101 hk. Denne motor findes i en tunet version på 110 hk i Ford Escort RS 2000.
I marts 1981 præsenteres Capri 2,8I, og den bliver samtidig den første Capri med tysk Køln-motor, der markedsføres i England og den første med indsprøjtningsmotor.
I 1982 kommer et par GT-modeller på markedet med 1,6- og 2,0 OHC-motorer. Endvidere kommer der en ”Super GT” og en ”Super Injection” med 7-tommer brede fælge, læderudstyr og meget andet.
Modeller
1978 - 1981
· Capri 2000 med 2,0 l V6-motor 90 hk.
· Capri 3000 med 3,0 l V6-motor 138 hk
1978 - 1986
· Capri 1,6 L 1600 OHC-motor 73 hk
· Capri 2,0 L 2000 OHC-motor 101 hk
· Capri 2,0 S 2000 OHC-motor 101 hk
· Capri 2,3 S 2300 V6-motor 114 hk
· Capri Ghia 2300 V6-motor 114 hk
· Capri 2,8 I 2800 V6-motor med indsprøjtning 160 hk
· Capri Turbo 2800 V6-turbo motor 188 hk
I løbet af Capriens historie har verden set mange såkaldte ”Vilde Caprier". De har vundet racermesterskaber overalt i hele verden og her skal blot nævnes nogle af dem, som blev udviklet i samarbejde med kendte motorsportsvirksomheder.
Model ”vilde Caprier" 1969 – 1981:
· 1969 Capri R 2,3 V6-motor Køln 125 hk
· 1969 Capri R 2,3 V6-motor Weslake 190 hk
· 1969 Capri R 2,6 V6-motor Lucas-indsprøjtning 193 hk
· 1970 Capri R 2,4 V6-motor Kugelfischer indspr. 235 hk
· 1970 Capri RS 2600 2,9-liters-motor Kugelf. Indspr. 276 hk
· 1972 Capri RS 2600 3,0-liters-motor Kugelf. Indspr. 290 hk
· 1974 Capri RS 3100 3,0-liters Essexmotor Kugelf. Indspr. 320 hk
· 1975 Capri RS 3100 3,4-liters Cosworth-motor 415 – 450 hk
· 1978 Capri Turbo 1,4-liters KKK Turbo-motor Zakspeed 500 hk
· 1980 Capri Turbo 1,4-liters Cosworth BDA 560 hk
I november 1984 stopper produktionen til det tyske marked, da der i 1983 kun blev solgt skuffende 4000 styk. Til det engelske marked fortsætter produktionen, da der i England blev solgt hele 22.000 i 1983 og ca. 16.000 i 1984.
Sidste Capri fra Køln blev produceret den 19. december 1986. Frem til midten af 1987 blev der i England med dele fra Tyskland produceret Tickford Caprier og de såkaldte 280 Brooklands-modeller.
Produktionsperiode |
1978 – 1986 |
Produktionsted |
Vesttyskland |
Antal produceret |
500.000 |
Dermed var det slut på “bilen, du altid har lovet dig selv”. Senere i 1997 lancerede Ford Europa modellen ”Ford Puma”, der var en lille sportscoupe, men det er en anden historie, der afventer modellens 25-års-jubilæum.