I september 1977 fik Granada et markant ændret kantet ydre design i stil med Taunus-rækken af Uwe Bahnsen.
Reelt var det dog samme mekanik som i Granada 72.
Essex-motoren blev fjernet fra modelprogrammet, så modellen kunne fås med 2,0 Pinto rækkefire, 2,3 og 2,8-liters Køln- V6-motorer, og 2,8 nu også med benzinindsprøjtning (2,8i). 2,0 rækkefire ydede 101 HK, 2,3 liters V6 ydede 114 HK, 2,8 liters ydede 135 HK og 2,8i V6 ydede 160 HK. I begyndelsen kunne Køln-motoren også fås som 1,7 liters V4, der ydede 73 HK
Alle Granada 78 blev fremstillet i Tyskland, så ingen blev altså fremstillet i England.
Coupe/fastback-modellen blev ikke videreført fra Granada 72, men en todørsudgave kom på markedet.
For første gang kunne Granada fås med en Dieselmotor. Den var tænkt til taxaer. I starten var motoren på 1,9 liter men havde reelt for få hestekræfter med kun 63 HK. Det officielle benzinforbrug var til gengæld hele 14,3 km/l ved 90 km/t, 10,1 km/l ved 120 km/t og 11 km/l i bytrafik. Motoren blev i marts 1979 erstattet af en 2,1 liters. Den motor fortsatte frem til Granada 82. Granadaer med denne motor havde en maksimal hastighed på kun 137 km/t.
Til 2,8i-modellerne kunne S-udstyr tilvælges med strammere affjedring, TRX-hjul og-dæk, og ekstra lygter. De kunne også fås i GL- og Ghia-udgaver. I 1979 udgik S og GL og blev til GLS.
Priserne i Danmark var i 1981 som følger:
• 2,3 L: 128.309 kr. svarende til 346.822 kr. i dag
• 2,8 GL: 162.743 kr. svarende til 439.898 kr. i dag
• 2,8 S: 155.514 kr. svarende til 420.358 kr. i dag
• 2,8i Ghia: 238.766 kr. svarende til 645.390 kr. i dag
2,8i-modellerne havde et officielt benzinforbrug på 11,6 km/l ved 90 km/t, 9,2 km/l ved 120 km/t og 6,6 km/l ved bykørsel, mens den mindste 2,0-liters rækkefire havde 13 km/l ved 90 km/t, 9,8 km/ ved 120 km/t og 7,9 km/l ved bykørsel.