I september 1981 blev Granada 82 lanceret. Granada 82 ser næsten uændret ud i forhold til Granada 78.

Alligevel blev der brugt ca. 975 millioner kr. i datidens penge til udvikling svarende til 2,6 milliarder kr. i dag! Den fremstår da også noget mere moderne både i udseende og i køreegenskaber.

Der blev i udviklingen brugt ressourcer på forbedringer af aerodynamik, førerpladsen, hjulophæng, affjedring. bremsesystem, kobling, kølesystem, udstødning og sæder.

Granada 82 fik derudover et større udvalg af ekstraudstyr herunder tripcomputer til kontrol med vognens gennemsnitlige og øjeblikkelige brændstofforbrug og advarselskonsol til registrering af væskeniveauer og bremseklodsslitage. Sidstnævnte blev standard i GL og opefter, men viste sig at give en del problemer.

Med Granada 82 ønskede Ford at gøre Granada mere blød i affjedringen. Derfor er der foretaget en ændring af hjulophæng og affjedring med blødere skruefjedre fortil og ophæng med progressive skruefjedre bagtil.

En ny ophængsgeometri gjorde, at vognen altid reagerer ens uanset belastningen. En kraftigere krængningsstabilisator fortil og en ændret indstilling af gasstøddæmperne gav Granada mere præcise styreegenskaber på forskellige vejbelægninger.

Til de, der ønskede sportslige køreegenskaber, var der nu mulighed for - på basis af den tidligere Granadamodel S-pack – at tilvælge en speciel sportsaffjedring. Denne type affjedring var standardudstyr på 2,8i, og den blev nyudviklet helt fra grunden. Det omfattede specielle Michelin TRX-dæk til en kraftigere krængningsstabilisator fortil, en ændret geometri bagtil og yderligere en krængningsstabilisator. Konstruktionen holder vognen på vejbanen i sving og kurver og giver mere præcis førerkontrol.

For at opnå hurtigere reaktion, bedre føling med pedalen, reduceret pedalvandring og lettere pedaltryk blev bremsesystemet ændret med nye friktionsmaterialer, hovedbremsecylinder med øget diameter, ændrede bremsecylindre bagtil og et selvjusterende system, der sørgede for at opretholde minimal frigang.

Koblingen i Granada med manuelt gear er også forbedret. Pedalens aksel blev nu inden samlingen overtrukket med et plastiksmøremiddel. Fjedrene og den selvjusterende mekanisme er ændret, så pedalen går lettere tilbage.

Pedalernes, rattets og gearstangens positioner blev ændret for at opnå et bedre og mere praktisk indbyrdes forhold mellem dem, og pedalerne er gjort mere betjeningsvenlige.

Forsæderne blev nydesignede efter samme princip som på de tilsvarende årgange af Taunus TC3 og Escort mk3. Hvor man på Granada 78 benyttede stålfjedre til at give støtte, gik man nu gået over til en blanding af blødere og stivere skumplasttyper i forbindelse med stålfjedre. Sæderne er blevet stivere i lænderegionen, og fjedre og skumhynder gav en jævnt fordelt støtte til hele kroppen.

Ryglænene, som nu er trinløst indstillelige, er 30 mm højere og har god affjedring og indstillelig lændestøtte for føreren. Elektrisk drevet indstilling af sæderne kunne nu fås som ekstraudstyr, og det samme gælder opvarmelige sæder.

Sikkerhedsselernes låseanordning blev forankret i sæderammen, mens deres rulleanordning var gemt væk i midterstolperne. Endelig er nakkestøtterne nydesignede.

Hele bagsædearrangementet blev ændret til en ny skumpolstringskonstruktion med en mere komfortabel ryglænsvinkel og indstillelige nakkestøtter som ekstraudstyr.

Ghia- og GL-modellerne samt de udgaver, der har motor med benzinindsprøjtning, blev nu forsynet med læselamper ved bagsæderne – konstrueret, så de ikke generer føreren under kørslen - og de samme modeller har lys til kortaflæsning foran, monteret i en ny instrumentkonsol over vindspejlet.
Vognenes tyverisikring er forbedret med brug af opdateret ratlås, som Ford var stolt af havde 24 låsepositioner. Dørlåsene er sikret indvendigt med låsetappe ved åbningsmekanismen i de indvendige dørhåndtag, og selve låsene er blevet yderligere forbedret til en type af Fords egen konstruktion med flere spærreanordninger og i mere holdbart materiale.

Topmodellerne har desuden tidsforsinket interiørlys, som virker i 12 sekunder, efter at dørene er lukkede. På de samme modeller er der lys ved spejlet bag forsædepassagerens solskærm.

Ændringerne på instrumentbordet gav bedre overblik over instrumenterne og lettere betjening af de nyudformede kontrolgreb for varmeanlægget.

Grebenes symboler er belyste. På de dyrere modeller findes en ny konsol over vindspejlet med et advarselsmodul, der registrerer alle væskeniveauer og bremseklodsernes slitage.

For at gøre den nye Granada mere interessant for køberne var der nu et bredt udvalg af ekstraudstyr, hvoraf meget tilbydes for første gang. Det drejer sig om elektrisk styret soltag, el-indstillelige og -opvarmelige sidespejle, el-styret 6-vejs sædeindstilling, Recaro sæder, el-styret åbning af bagagerumsklappen fra førersædet, ny aptering i læder og en ny trip-computer med flere funktioner, herunder et advarselssystem om »hvor langt til tom tank«. Desuden fås radioen nu med autoskanning af frekvenser.

Samlet var der udført 70 forbedringer af kvalitetsniveauet og pålideligheden. Typisk for dem er et nyt kølesystem med større køler, monteret i gummiophæng for at reducere vibrationsskader til et minimum, og en gennemsigtig ekspansionsbeholder med øget kapacitet, der fungerer som reservoir. Et vedligeholdelsesvenligt batteri, der ikke behøver service i mindst 12 måneder efter ibrugtagning, blev standard på alle modeller.

Den fik også et nyt udstødningssystem med enkelte komponenter i rustfrit stål, som er beregnet til at holde betydeligt længere end tidligere.

Priser i Danmark i 1982:

•    2,0 basis: 125.607 kr. svarende til 308.308 kr. i dag
•    2,0 L: 139.209 kr. svarende til 341.694 kr. i dag
•    2,3 basis: 132.439 kr. svarende til 325.077 kr. i dag
•    2,3 L: 146.041 kr. svarende til 358.464 kr. i dag
•    2,3 GL: 166.529 kr. svarende til 408.753 kr. i dag
•    2,8 GL: 174.741 kr. svarende til 428.909 kr. i dag
•    2,8i: 202.895 kr. svarende til 498.015 kr. i dag
•    2,8 Ghia automatic: 238.999 kr. svarende til 586.633 kr. i dag
•    2,8i Ghia automatic: 255.300 kr. svarende til 626.645 kr. i dag
•    2,1 basis Diesel: 146.649 kr. svarende til 359.956 kr. i dag
•    2 ,1 L Diesel: 160.251 kr. svarende til 393.343 kr. i dag
•    Stationcar 2,0 basis: 140.103 kr. svarende 343.889 til kr. i dag
•    Stationcar 2,0 L: 153.705 kr. svarende til 377.275 kr. i dag
•    Stationcar 2,3 basis: 146.935 kr. svarende til 360.658 kr. i dag
•    Stationcar 2,3 L: 160.537 kr. svarende til 394.045 kr. i dag
•    Stationcar: 2,3 GL: 181.025 kr. svarende til 444.334 kr. i dag
•    Stationcar: 2,8 GL: 189.170 kr. svarende til 464.326 kr. i dag
•    Van 2,3 basis: 105.170 kr. svarende til 258.144 kr. i dag

Til sammenligning kostede Taunus TC3 i 1982:

•    1,6 2-dørs: 84.987 kr. svarende til 208.604 kr. i dag
•    1,6 4-dørs: 87.908 kr. svarende til 215.774 kr. i dag
•    Stationcar 1,6: 94.191 kr. svarende til kr. i dag
•    2,0 2-dørs:  99.606 kr. svarende til 231.196 kr. i dag
•    2,0 4-dørs: 102.521 kr. svarende til 251.642 kr. i dag
•    Stationcar: 107.530 kr. svarende til 263.937 kr. i dag

Modelrækken fortsatte frem til 1985, hvor den blev erstattet af Scorpio undtagen i England, hvor Scorpio fortsat frem til 1994 blev benævnt Granada.

Teksten er baseret på Ford Nyt 1982 med tilladelse fra Ford Motor Company

I september 1977 fik Granada et markant ændret kantet ydre design i stil med Taunus-rækken af Uwe Bahnsen.

Reelt var det dog samme mekanik som i Granada 72.

Essex-motoren blev fjernet fra modelprogrammet, så modellen kunne fås med 2,0 Pinto rækkefire, 2,3 og 2,8-liters Køln- V6-motorer, og 2,8 nu også med benzinindsprøjtning (2,8i). 2,0 rækkefire ydede 101 HK, 2,3 liters V6 ydede 114 HK, 2,8 liters ydede 135 HK og 2,8i V6 ydede 160 HK. I begyndelsen kunne Køln-motoren også fås som 1,7 liters V4, der ydede 73 HK

Alle Granada 78 blev fremstillet i Tyskland, så ingen blev altså fremstillet i England.

Coupe/fastback-modellen blev ikke videreført fra Granada 72, men en todørsudgave kom på markedet.

For første gang kunne Granada fås med en Dieselmotor. Den var tænkt til taxaer. I starten var motoren på 1,9 liter men havde reelt for få hestekræfter med kun 63 HK. Det officielle benzinforbrug var til gengæld hele 14,3 km/l ved 90 km/t, 10,1 km/l ved 120 km/t og 11 km/l i bytrafik. Motoren blev i marts 1979 erstattet af en 2,1 liters. Den motor fortsatte frem til Granada 82. Granadaer med denne motor havde en maksimal hastighed på kun 137 km/t.

Til 2,8i-modellerne kunne S-udstyr tilvælges med strammere affjedring, TRX-hjul og-dæk, og ekstra lygter. De kunne også fås i GL- og Ghia-udgaver. I 1979 udgik S og GL og blev til GLS.

Priserne i Danmark var i 1981 som følger:

•    2,3 L: 128.309 kr. svarende til 346.822 kr. i dag
•    2,8 GL: 162.743 kr. svarende til 439.898 kr. i dag
•    2,8 S: 155.514 kr. svarende til 420.358 kr. i dag
•    2,8i Ghia: 238.766 kr. svarende til 645.390 kr. i dag

2,8i-modellerne havde et officielt benzinforbrug på 11,6 km/l ved 90 km/t, 9,2 km/l ved 120 km/t og 6,6 km/l ved bykørsel, mens den mindste 2,0-liters rækkefire havde 13 km/l ved 90 km/t, 9,8 km/ ved 120 km/t og 7,9 km/l ved bykørsel.

Efter en 4-årig udviklingsperiode med kodenavnet "Mark Hummer" kunne man i marts 1972 præsentere resultatet af Fords hidtil dyreste og mest omhyggelige udviklingsarbejde: modellerne Ford Consul og Granada. Der var tale om biler med en særligt kraftig bundkonstruktion, et hidtil uset sikkerhedsniveau med bl.a. sikkerhedsratstamme, og ikke mindst de separate baghjulsophæng.

Modeludvalget var som følger: 2-dørs Fastback Limousine (Coupé med hoftesvaj), 4-dørs sedan og 5-dørs Turnier (st. car).

Bilerne kunne leveres med følgende motorer:

-        1,7 HC-V4 med 75 HK (kun Consul og Consul L)
-        2,0 HC-OHC med 99 HK (kun Consul og Consul L)
-        2,3 HC-V6 med 108 HK (alle modeller)
-        2,6 HC-V6 med 125 HK (kun Granada og Granada GXL)
-        3,0 HC-V6 med 138 HK (alle modeller; for Consul dog kun i Turnier-udgaven samt i Consul GT)

I England var motorudvalget mere begrænset; nemlig en 2,0 V4, en 2,5 V6 og en 3,0 V6.

Topmodellen var selvsagt Granada GXL, der som standard havde automatgear, servo, soltag, vinyltag og tonede ruder.

En anden speciel model var Consul GT, med 2,3 eller 3,0 motor, sportsundervogn, sportsfælge, GT-instrumentering og sortlakeret kølergrill fra Granada med to ekstra, runde halogenlygter.

Turnier-udgaven kunne leveres i alle udstyrsvarianter, bortset fra Consul GT og Granada GXL. Den var på det tidspunkt den største stationcar på det europæiske marked.

Generelt kan man beskrive forskellene på Consul og Granada som meget begrænsede. Consulen var generelt lidt mere skrabet, manglede pyntelister på siderne og havde sin egen type kølergrill. Ellers var bilerne identiske - selv om der hersker mange misforståelser på dette område, hvilket nok også er hjlupet på vej af de mange Consuler, der i tidens løb er blevet "opgraderet" til Granadaer af deres ejere.

I marts 1973 kom en ekstra modelvariant på banen, nemlig en 2-dørs sedan, som dog ikke kunne fås som Granada GXL. Desuden ændrede man betegnelsen "Fastback" til "Coupé", og fra nu af kunne den lille 1,7 V4 motor kun fås til Consul og Consul L. Endelig kunne man nu få nakkestøtter til forsæderne.

I september 1973 ændrede man styretøj og undervogn efter en del kritik af, at bilen var alt for "blød". Resultatet blev udmærket modtaget af fagpressen. Desuden blev interiøret fornyet, og man tilføjede nu Vario-Air friskluftdyser (kendt fra Zephyr og Zodiac), ligesom elektrisk sprinkler blev standard. Uret blev flyttet fra hylden over handskerummet til midterkonsollen.

Preben Bønnelycke har fundet følgende priser for Consul i Danmark i 1973

 ·         Consul 1,7, todørs: 43.485 kr svarende til 270.464 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 firdørs: 45.175 kr. svarende til 280.975 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 stationcar: 48.843 kr. svarende til 303.789 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 L, todørs: 46.785 kr. svarende til 290.989 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 L firdørs: 48.365 kr. svarende til 300.816 kr. i dag

 ·         Consul 1,7 L, stationcar: 52.046 kr. svarende til 323.711 kr. i dag

 ·         Consul 2,0, todørs: 46.345 kr svarende til 288.253 kr. i dag

 ·         Consul 2,0, firdørs: 48.029 kr svarende til 298.727 kr. i dag

 ·         Consul 2,0, stationcar: 51.710 kr svarende til 321.621 kr. i dag

 ·         Consul 2,3, todørs: 49.714 kr svarende til 309.207 kr. i dag

 ·         Consul 2,3, firdørs: 51.398 kr svarende til 319.681 kr. i dag

 ·         Consul 2,3, stationcar: 54.194 kr svarende til 337.071 kr. i dag

 ·         Consul 2,3 L, todørs: 52.916 kr svarende til 329.122 kr. i dag

 ·         Consul 2,3 L, firdørs: 54.601 kr svarende til 339.603 kr. i dag

 ·         Consul 2,3 L, stationcar: 57.394 kr svarende til 356.974 kr. i dag

Der var store forskelle i prisen, om der stod Consul eller Granada på bagsmækken.

Fra januar 1974 ændrede man Coupéens "hoftesvaj" til en ret linje, og de bagerste sideruder ændredes så åbningsmekanismen nu var skruet på, og ikke limet (da løsning ikke var synderligt holdbar). Også på skærmene erstattede man de oprindelige "våbenskjolds"-emblemer med tal, som angav motorstørrelsen.

Granadaen blev omdøbt til Granada XL, og Consul L fik i stedet navnet Consul L de Luxe. Og så kom den absolutte topmodel i juni 1974: Granada Ghia.

Ghiaens mest markante særpræg var nok den amerikansk inspirerede kølergrill med Ghia-emblemet, medens FORD-bogstaverne var fjernet fra motorhjelmen. Indvendigt var der dog også sket store ændringer. Hele indtrækket var nydesignet, bl.a. med ægte træ, læderrat og lækre stofkvaliteter. Dertil kom selvfølgelig alle de andre "standarder" som automatgear, soltag, servostyring, radio osv.

Standardmaskineriet i Granada Ghia var 2,6 liters V6 motoren, men også 3,0 V6'eren kunne leveres. Ghiaen fandtes indtil nu kun som 4-dørs sedan.

I september 1974 lavede man et par yderligere justeringer; bl.a. kunne man nu få kompressorreguleret affjedring som ekstraudstyr, og i oktober blev 2,0 rækkemotoren erstattet af 2,0 V6, som kunne fås til Consul og Granada XL. For første gang blev det altså muligt at få en Granada med en så "lille" motor. Desuden kom Ghiaen nu også i Coupé-versionen.

I februar 1975 ophørte produktionen af den hidtidige Consul- og Granada-serie, og fra marts samme år kunne de nye og væsentligt forbedrede modeller fås. Året inden havde Robert Lutz snuppet chefstolen hos Ford i Köln, og han valgte bl.a. at slå modellerne Consul og Granada sammen, således at Consul-betegnelsen helt forsvandt fra Fords program.

Preben Bønnelycke har fundet følgende Priser for Granada i Danmark i 1975

·         Granada 2,3, todørs: 61.433 kr. svarende til 304.263 kr i dag

 ·         Granada 2,3, firdørs: 63.120 kr. svarende til 312.618 kr i dag

 ·         Granada 2,3, stationcar: 66.804 kr. svarende til 330.864 kr i dag

 ·         Granada 2,3 GXL, todørs: 71.671 kr. svarende til 354.970 kr i dag

 ·         Granada 2,3 GXL, firdørs: 73.358 kr. svarende til 363.325 kr i dag

 ·         Granada 2,6, todørs: 63.847 kr. svarende til 316.219 kr i dag

 ·         Granada 2,6, firdørs: 65.532 kr. svarende til 324.565 kr i dag

 ·         Granada 2,6 GXL, todørs: 74.085 kr. svarende til 366.926 kr i dag

 ·         Granada 2,6 GXL, firdørs: 75.770 kr. svarende til 375.271 kr i dag

 ·         Granada 3,0, todørs: 65.138 kr. svarende til 322.613,65 kr i dag

 ·         Granada 3,0, firdørs: 66.822 kr. svarende til 330.954 kr i dag

 ·         Granada 3,0, stationcar: 70.506 kr. svarende til 349.200 kr i dag

 ·         Granada 3,0 GXL, todørs: 75.375 kr. svarende til 373.315 kr i dag

 ·         Granada 3,0 GXL, firdørs: 77.060 kr. svarende til 381.660 kr i dag

Consulen blev til Granada, Consul L blev til Granada L, og Granada XL blev nu til Granada GL. Consul GT blev ikke videreført, dog kunne man få den nye Granada i en mere sporty S-version. Også GXL-udgaven forsvandt fra programmet. Kun Granada Ghia beholdt sin oprindelige betegnelse.

En del af baggrunden for at lægge Consul- og Granada-modelserien sammen var, at man på denne måde ønskede at appellere mere til køberne i mellemklassebil-segmentet, da mellemleddet Consul jo nu forsvandt. Baggrunden var dog også, at Ford i 1972 vandt retssagen mod Granada-koncernen, således at Ford herefter var sikre på, at de også fremover kunne kalde deres model Granada.

Ændringerne på de nye modeller var relativt omfattende. Hele affjedringen var forbedret, og undervognen blev sænket 12 mm foran, og førersædet hævet 12 mm for at forbedre udsynet. Hele instrumenteringen var helt forandret, så man nu havde instrumenterne samlet under 1 afdækningsplade. På grundmodellen havde man speedometer med km-tæller, samt tank- og temperaturmåler. Granada L havde desuden også triptæller og et analog-ur i midterkonsollen. Granada GL, S og Ghia havde derimod en mere omfattende instrumentering med amperemeter, olietryksmåler osv. Hos Ghia var uret i midterkonsollen oven i købet digitalt.

Karosserimæssigt skete der ingen ændringer. Dog blev stort set alle tidligere chrom/rustfri stål-dele nu lakeret matsorte, inklusive vindueslister, vinduesviskere osv., bortset fra Granada Ghia, hvor chromen var bibeholdt

Indvendigt kom der nye sæder og nye dørbeklædninger, og man brugte ikke længere imiteret træ, men alene plast. Kun Ghia beholdt sit oprindelige interiør med det ægte træ. Endelig var der indvendigt justerbare spejle på GL og Ghia.

Desuden kunne S-pakken fås til alle modeller og indeholdt forstærket stabilisator, forstærkede Bilstein gasstøddæmpere, sænket 12 mm bagtil, sportsfælge og sportsrat med læder samt den udvidede instrumentering fra GL og Ghia.

I august 1975 kom også Turnier GLS - den hidtil første "sportslige stationcar". Det var også på dette tidspunkt, at klimaanlæg blev valgbart som ekstraudstyr.

I 1976 blev de automatiske rulleseler også standardudstyr i Granada og Granada L. I oktober dette år præsenterede man ydermere den nye 2,8 liters V6 motor med Bosch K-Jetronic indsprøjtning. Motoren var en opboret version af 2,6'eren og havde hidtil været brugt i amerikanske Ford'er som Mustang, Bronco og Capri. Den ydede 150 HK og gav mulighed for en topfart på 190 km/t.

På samme tidspunkt introduceredes Granada Executive; en særligt luksuriøs udgave baseret på en 3,0 V6'er, og Granada Ghia S. Som særligt udstyr var bla. diktafon!

Priser i Danmark blev herefter i 1977:

 ·         Granada 1,7 V4, todørs: 63.978 kr. svarende til 260.034 kr. i dag

 ·         Granada 1,7 V4, firdørs: 65.875 kr. svarende til 267.745 kr. i dag

 ·         Granada 2,3, todørs: 72.802 kr. svarende til 295.899 kr. i dag

 ·         Granada 2,3, firdørs: 74.698 kr. svarende til 303.605 kr. i dag

 ·         Granada 2,3, coupe: 76.853 kr. svarende til 312.364 kr. i dag

 ·         Granada 2,3, stationcar: 83.008 kr. svarende til 337.381 kr. i dag

 ·         Granada 2,3 L, todørs: 79.726 kr. svarende til 324.041 kr. i dag

 ·         Granada 2,3 L, coupe todørs: 83.747 kr. svarende til 340.384 kr. i dag

 ·         Granada 2,3 S, coupe todørs: 90.378 kr. svarende til 367.336 kr. i dag

 ·         Granada 3,0 GL, todørs: 105.987 kr. svarende til 430.778, kr. i dag

 ·         Granada 3,0 GL, firdørs: 107.628 kr. svarende til 437.447 kr. i dag

 ·         Granada 3,0 GL, coupe todørs: 109.779 kr. svarende til 446.190 kr. i dag

 ·         Granada 3,0 Ghia, firdørs: 134.188 kr. svarende til 545.399 kr. i dag

Det fremgår, at Ghia var markant dyrere end den hidtidige topmodel, GXL, så man kan ikke sige, at Ghia erstattede GXL. Reelt gik Ford et niveau op i klasse med indførelsen af Ghia-mærket.

I juli 1977 stopper produktionen af Granada '75, efter at 417.000 vogne har forladt Ford's samlebånd. Til sammenligning blev der fra 1972 - 1975 produceret 335.000 Granada/Consul.

Baseret på tekst af Jan Jubbas

Yderligere information