Nyt fra Motorhistorisk Samråd blandt andet om told og moms på genimport af veterankøjer samt om nordisk-baltisk møde
Vi har modtaget nyt fra Motorhistorisk Samråd blandt andet om told og moms på genimport af veterankøjer samt om nordisk-baltisk møde.
Læs nyhedsbrevet herunder.
Nordisk-Baltisk møde 2025 i København
De nordiske og baltiske landes interesseorganisationer mødes en gang om året, og i år var det Motorhistorisk Samråd, der var værter. Vi havde inviterer vores søsterorganisationer fra Norge, Sverige, Finland, Island, Færøerne, Estland, Letland og Litauen. Island og Færøerne hørte vi desværre ikke fra og Letland meldte afbud. Ialt var vi 18 deltagere.
Et fyldigt program var tilrettelagt og blev afviklet på bedste måde. Vores møder lørdag og søndag blev holdt hos Haaning Collection i de mest indbydende omgivelser. Men også besøget hos Classic Car House og middagen lørdag på Willy’s gjorde stort indtryk. Fredag aften besøgte vi Roskilde Amerikanerbil Klub, som var mødt op med mange flotte biler, varme og godt humør. Der var vores deltagere begejstrede over hvor familieorienteret klubben er, og var tillige meget imponeret over klubbens konceptet med at plante Co2 udlignende træer, for hvert en deltagende bil i klubbens store træf. Som et ekstra fint indslag havde Johnny inviteret til møde søndag morgen hos Wittrup Motel ved Albertslund for dem, der måtte have lyst. Der mødte ca. 15 køretøjer op i det fine vejr, den ældste en NIMBUS Kakkelovnsrør og den yngste en Mercedes fra sidst 70’erne. Et overbevisende fremmøde, som gav et unikt indblik i spændvidden af vores levende kulturarv
Fredag og lørdag havde vi lejet en gammel Volvo B655 årgang 1958 SAS-bus fra Bushistorisk Selskab i Skælskør. Det faldt meget i deltagernes smag. For ikke at belaste de enkelte landes foreningers økonomi, bliver alt betalt af deltagerne undtagen transporten og mødefaciliteterne, som MhS stod for. Men ud over den sociale side, som dog ikke er uvæsentlig, idet vi her danner kontakt med vores kollegaer, blev der afviklet et stramt program med indlæg fra alle de respektive lande samt fra Lars Genild, Vice President i FIVA (som MhS jo er medlem af), og Lars er formand for Legislation Commission i FIVA. Han fortalte om Periodesynsdirektivet og om Skrotningsdirektivet. Læs mere om det i vores nyhedsbrev fra august 2025.
Det er altid interessant og lærerigt at høre, hvad de andre lande kan berette. Norge Ligger i forhandlinger med forsikringsselskabet if, om måske at lave en fælles nordisk veteranforsikringsordning (if er repræsenteret i alle nordiske lande); en forsikring, som ikke har krav om alle andre forsikringer i husstanden skal med, for at kunne få en forsikring på sit veterankøretøj. Fra Estland hørte vi om deres regerings forfærdelige krav om at der skal betales vægtafgift på alle veterankøretøjer, også de ikke indregistrerede på museer eller i lader.
Vores nordiske-baltiske møde afholdes altid inden FIVA’s generalforsamling, som holdes i november. Denne gang i Brasilien. Formanden for MhS deltager ikke, da det bliver alt for bekosteligt. Men der sker forskellige udskiftninger i toppen af enhver organisation – også i FIVA. Og her er det, at vi i vores forum kan aftale, hvem vi ønsker fremme som ny kandidat for en af de kommende ledige poster i ledelsen af FIVA. Den norske formand, Carl Harbitz-Rasmussen, mente – og fuldt berettiget – at han ville kunne bringe FIVA fremad, og måske ændre den meget tunge administration. Alle blev enige om at pulje samtlige vores stemmer på Carl til afstemningen ved generalforsamlingen i november.
Inden hjemrejsen om søndagen fik deltagerne forskellige gaver bl.a. en bog til hver doneret af Jørgen Kjær (Forlaget Motorploven) med titlen: Forladte Lastbiler i Norden.
Vi i MhS ser frem til næste års møde i Nordic-Baltic Historic Vehicle Forum i Sverige.
Steen Rode-Møller
Formand
Motorstyrelsens direktør er på sporet
Hvert år, lige inden efteråret skifter til vinter, har Motorhistorisk Samråd den glæde at være vært for et dialogmøde med Motorstyrelsens direktør Jørgen Rasmussen.
Vi bruger gerne den anledning til at invitere direktøren for denne væsentlige styrelse ud til et af museerne i vores netværk af motormuseer. Vi turnerer også blandt landsdelene, hvilket betød at vi denne gang var på Midtsjælland, hvor Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm lagde mødelokaler og rundvisning til.
Formålet med det årlige møde er en fælles status, og en gennemgang af de ting, vi fremførte i dialogen ved sidste års møde. Almindeligvis er vores indlæg tekniske, og kan måske ikke afklares på selve mødet. Andet kalder på en løsning af politisk karakter, som styrelsen desværre ikke er ansvarlig for. Medens andet igen er mere lavpraktisk, og vil kunne løses med en smule velvilje, det vil typisk være områder, hvor Motorstyrelsen ikke ser den udfordring vi oplever, nok fordi den er meget specialiseret. Det er typisk også de sager, der har betydning for hvordan den enkelte veterankøretøjsejer oplever myndighedens håndtering i det daglige.
Denne gang havde vi set med ”veteran-briller” på de ellers gode og brugbare vejledninger der ligger på Motorstyrelsens hjemmeside, og havde et par kommentarer til dem. Vi kom rundt om Motorstyrelsens forståelse af begrebet ”pyntegods” på historiske lastbiler, der bruges til veterankørsel, og derfor ikke skal betale vejafgift. Vi fremførte tillige den manglende logik i at visse afgiftsdata slettes fra DMR, og at afgiftsberegneren deri, ikke kan bruges på køretøjer ældre end 35 år.
Jørgen Rasmussen var glad for at få vores lille to-do liste med hjem til Aalborg, og vi var igen glade for at kunne levere vores synspunkter og ønsker i så direkte en dialog. Det gør vejen til en forbedring af veterankøretøjernes vilkår ret meget kortere.
Vi skylder museumsleder Michael Lund en stor tak for at skabe så flotte møderammer, og til anlægschef Morten E. Storgaard for den inspirerende rundvisning.
Johnny B. Rasmussen
Sekretariastleder
Told og moms også på danske køretøjer fra udlandet
Et spørgsmål om genimport af en tidligere dansk registreret bil, har ført til en lidt overraskende afklaring hos Toldstyrelsen.
Når det kommer til told og moms ved import af køretøjer til Danmark, så er de fleste klar over, at der ikke skal betales told og moms, når der handles mellem EU-lande. Det skal der dog, når importen sker fra lande uden for EU, herunder Norge, England og Schweitz. Vi kan her i øvrigt nævne at de mange ændrede toldsatser mellem EU og USA, ikke har ændret reglerne for veterankøretøjer.
Mange er nok også klar over at hvis man importerer fra et land uden for EU, så reduceres satserne, hvis køretøjet er ældre end 30 år. Under visse forudsætninger kan disse importeres under toldnomenklatur 97.05, der omhandler samlerobjekter. I de tilfælde er der ingen told, og momsen reduceres til 5%. Beløbet regnes af købsprisen og alle udgifterne til transporten.
Hvad de færreste måske ved, men som nu er afklaret er, at hvis man vil genimportere et køretøj til Danmark, der ellers før har været importeret og toldbehandlet her, men siden solgt ud af EU, så skal der igen betales ny told og moms ved import. Reglen som Toldstyrelsen forholder sig til, omhandler returvarer, og den har en udløbsperiode på 3 måneder, derefter er der ifølge toldstyrelsen tale om en ny vare til import.
Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder