Nyt fra Motorhistorisk Samråd

Vi har modtaget nyt fra Motorhistorisk Samråd om det offentlige møde med Motorstyrelsen og om den vægtede kulturarv.

Motorstyrelsen og Motorhistorisk Samråd i fælles oplysningsmøde

Torsdag, den 6. november havde Motorstyrelsen i samarbejde med Motorhistorisk Samråd (MhS) inviteret til åbent informationsmøde i Aalborg fra kl. 16 til 18.

Motorstyrelsen var repræsenteret af Emil Schaumann, Anja Kahr og Louise Krabbe Andersen. Fra MhS deltog Mikael Arngren og Steen Rode-Møller. Der var mødt 28 deltagere op fra klubber i hele landet, bl.a. fra Viborg, Ringkøbing, men selvfølgelig flest fra Nordjylland. Et stærkt eksempel på interessen for emnet var, at to repræsentanter fra hhv. Forenede Danske Amerikanerbilklubber (FDA) og Danish Street Rod Association (DSRA) kom helt fra Falster for at deltage.

Motorstyrelsen havde forberedt et godt program, som kom ind på mange af de punkter, der erfaringsmæssigt er svære at navigere i, og spørgelysten var stor. Af de mange emner der blev belyst kan nævnes en uddybende forklaring på, hvordan man fastsætter registreringsafgiften på veterankøretøjer. Helt afhængig af om der er tale om et ladefund, som har været afmeldt i mange år, og nu igen skal på landevejen, om det er et importeret køretøj af måske ukendt mærke og oprindelse eller et ombygget køretøj, kan det udvikle sig til et større detektivarbejde med opslag i gamle bøger og motorjournaler, søgning på nettet eller udnytte egen eller kollegaers viden.

Et andet væsentligt punkt var spørgsmålet om tab af identitet og dermed beregning af ny afgift. Mange veterankøretøjer ombygges, opbygges eller modificeres, men det er ikke alt, man kan ændre før det begynder at påvirke registreringsafgiften. Derfor har Motorstyrelsen i samarbejde med MhS for et par år siden udarbejdet en “rød, gul, grøn” vejledning, som man detaljeret kan finde på Motorstyrelsens hjemmeside.

I forbindelse med mange andre problemer, der har relationer til Motorstyrelsen, som man kan støde ind i, når man beskæftiger sig med veterankøretøjer, har Motorstyrelsen lagt et antal skemaer og formularer ud på deres hjemmeside, hvilket skulle gøre det meget nemmere for både brugere og ansatte at nå hinanden.

En stor tak til Motorstyrelsen for initiativet, som forhåbentlig kan gentages et andet sted i landet, så også andre af MhS’ klubbers medlemmer kan deltage.

Steen Rode-Møller
Formand

Den vægtede kulturarv

Som vores trofaste abonnenter nok har set, har formand Steen Rode-Møller i løbet af sommeren haft møder ude i landet med to af Socialdemokratiets medlemmer af Folketinget, Thomas Monberg og Flemming Møller Mortensen. De to herrer sidder begge i Folketingets kulturudvalg, og er derfor væsentlige at få et møde i stand med, særligt forud for et kommende møde i Kulturministeriet, vi allerede har i kalenderen.

Efter en del kalendergymnastik lykkedes det en onsdag formiddag i november at sætte os ned ved et bord med dem begge på en gang. Det var væsentligt for os at få taget en snak om forhøjelserne af vægtafgiften, der her per 1. januar får endnu et hak opad. Denne gang vil vægtafgifterne stige med 10% yderligere. Vi tænker der ikke kan være noget bedre udgangspunkt til den snak, end hvis vi tager det i bevarelsen af den rullende kulturarv.

Således med strategien på plads, kunne vi om det ovale mødebord på Christiansborg, indlede med at forklare hvordan vi beskuer de forhøjelser der trådte i kraft i 2021, og nu her til nytår får sin forhåbentlig sidste udvikling. Intentionen med den aftale der i 2020 fik betegnelsen ”Aftale om grøn omlægning af vejtransporten”, var at få udskiftet den benzin/dieselslugende, og Co2 udledende del af transportsektoren ud med elektriske eller andre drivmidler. Vi kunne så fortælle på mødet, at det afgiftsværktøj dels ikke virker på veterankøretøjer, da de helst ikke skal udskiftes, men hellere bevares. Dels er de historiske køretøjer slet ikke transport, og derfor slet ikke burde være en del af aftalen. Det er i øvrigt en argumentation vi har fremfør et utal af gange overfor mange politikere, via høringssvar og fremmøde for Folketingets skatteudvalg, men uden det har ført til den mindste ændring af den oprindelige Socialdemokratiske regeringsaftale.

Nu tager vi så en runde mere, med et tydeligere afsæt i en forståelse af hvad den rullende kulturarv er, og hvorfor den burde bevares. Thomas Monberg og Flemming Møller Mortensen var begge lydhøre og forstående for vores arbejde med de historiske køretøjer. Begge gav os gode forslag til hvordan vi bør arbejde videre med problemstillingen, herunder ved vores kommende møde med Kulturministeriets departement.

Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder