Denne artikel fortæller historien om Mondeo mk1, der muligvis kan takke Nissan for sin succes og som med et rekordstort udviklingsbudget var med til at redde Ford Europa.

Udviklingen – Samarbejde mellem USA, Tyskland og England

Udviklingen af Mondeo mk1 startede i 1986 lige før dens forgænger Sierra fik en ansigtsløftning.

Allerede i 1989 annoncerede Ford, at de inden for 4 år ville lancere en helt ny forhjulstrukket bil som erstatning for Sierra i Europa. Det var ved annonceringen ikke besluttet, om modellen fortsat skulle hedde Sierra.

Der blev samme år udviklet flere prototyper, men da Nissan Primera i 1990 blev lanceret, indså Ford, at de markant måtte forbedre den kommende model, da Primera var bedre end Honda Accord fra 1986, som Ford indtil da havde forestillet sig, at Mondeo skulle konkurrere med. Ford skrottede derefter alle prototyper og begyndte at udvikle en helt ny model, der kunne konkurrere med Primera. Æren for at Mondeo mk1 blev så god, som den blev, kan altså måske tilskrives Nissan.

Udviklingen af modellen foregik både i Dearborn i USA og i Europa. I Europa foregik udviklingen hos Merkenich Technical Centre i Køln samt hos Ford Dunton i Essex i England.

Projektet blev ledet af ingeniøren John Oldfield i England, mens den endelige aftale om valg af design blev indgået i Køln.

John Oldfield blev i 1958 ansat hos Ford England i Dunton Technical Centre, hvor han da var 21 år. Dunton Techncal Centre og Merkenich havde tilsammen 800 ingeniører, da de havde flest.

I USA udviklede de airconditionen og automatgearet, mens de europæiske hold arbejdede på de manuelle gearkasser.

Den øverst ansvarlige for hele udviklingsprojektet var Richard Parry-Jones, der havde titlen ”Group Vice President-Global Product Development, Chief Technical Officer and Head of Global R&D Operations at Ford Motor Company”. Han havde markant indflydelse på udviklingen af Mondeo og flere andre senere modeller.

Kodenavnet for Mondeo var CDW27, hvor C og D stod for, at den omfattede C- og D-klassen i størrelse og W, at det var en verdensbil. Og man må da også sige, at under udviklingen var Mondeo virkelig en verdensbil.

Zetec-motoren - en nyskabelse til Mondeo

Ford Zetec-motoren blev udviklet til Mondeo og blev derudover brugt i blandt andre Fiesta og Escort. Det var en rækkefiremotor med dobbeltoverliggende knastaksler, der erstattede Pinto-motoren og CVH-motoren, der blev brugt i blandt andet Sierra. Motoren blev designet, så enkelte dele fra Sigma- og Duratec V6-motoren kunne anvendes. Dette er med til at sænke omkostninger til produktion og til reservedele. Motoren blev bygget på den daværende fabrik Bridgend i Wales fra september 1991 først kun i 1,6-liters version, derefter også i Køln fra 1992 samt i Mexico fra 1993. Den blev fremstillet helt frem til december 2004. Zetec-motoren passer til en lang række gearkasser inklusive T9, B5/iB5 og MTX-75.

Udviklingen af Zetec-motoren kostede alene godt 580 millioner dollars i datidens penge svarende til omkring 800 millioner dollars i dag og tog to år. Det første år blev der produceret 10.000 styk mens i 1993 var der i alt produceret 500.000. Ikke kun Mondeo men også Zetec-motoren var udviklingsmæssigt på forkant. På daværende tidspunkt var produktionen Europas mest computerkontrollerede og automatiserede, og hver motor blev bygget af et enkelt hold med samlet fuld ekspertise.

Mondeo-platformen - designet til en lang række motorer og gearkasser

Udviklingen af Mondeo tog fem år og kostede 4,6 milliarder dollars i datidens penge, hvilket svarer til omkring 6,9 milliarder dollars i dag. Det var på daværende tidspunkt en af de dyreste biludviklingsprogrammer nogensinde.

De høje udviklingsomkostninger skyldtes, at Mondeo var et helt nyt design med meget lidt tilfælles med Sierra - Ikke mindst havde Mondeo forhjulstræk.

Bunden var designet til at passe til alle tænkelige motorer og gearkasser, hvilket gjorde gearkassehuset og kardantunnelen forholdsvis store, hvilket formindskede benpladsen. Så mens det muliggjorde et meget differentieret modeludbud, gav det altså køberen en bil med mindre plads.

Nye gearkasser blev som nævnt udviklet til Mondeo, og den fik også nyt affjedringssystem, hvilket gjorde manøvredygtigheden og komforten meget moderne. Komforten var også høj grundet brug af vibrationsdæmpere i karossen.

Automatgearet var elektrisk styret med førervalg af sports- eller økonomikørsel samt overdrive. Overdrive sænker omdrejningerne ved højere hastigheder og sparer brændstof.

En svær tid for Ford Europa i 1992

I 1992, da Mondeo blev lanceret, var det en svær tid for Ford Europa. De fik megen negativ presseomtale for at sælge biler, der lod til at være udviklet af økonomiuddannede frem for ingeniører. Kritikken gik på, at alt gjaldt om at nedbringe omkostningerne og samtidigt at øge prisen for bilerne for derved at øge profitten. Dette gjaldt især Escort mk5 og den tilsvarende Orion, der fik skyld for at have ringe manøvredygtighed og komfort i forhold til konkurrenterne. Sierra havde gennem årene solgt godt, men havde nu en del år på bagen, idet den var lanceret i 1982.

Disse problemer gjorde, at Ford Europas fremtid som base for udvikling og produktion var usikker, så meget hang på, hvordan Mondeo ville blive taget i mod af medierne og offentligheden, og hvordan den ville klare sig på markedet.

Præsentationen den 23. november 1992 til Geneva Motorshow

Under præsentationen den 23. november 1992 på Geneva Motorshow i Schweiz, blev Mondeo af Ford døbt ”verdensbilen". Mondeo er således afledt af Mundus, der på latin betyder verden.

Det var først ved lanceringen, at navnet blev offentliggjort, og op til da havde medierne i Europa omtalt den som den nye Sierra.

Mondeo afløste foruden Sierra i Europa samtidigt Ford Telstar i store dele af Asien og andre markeder, Mens Ford Contour og Mercury Mystique erstattede Ford Tempo og Mercury Topaz i Nordamerika.

Billedet foroven er taget af vores klubmedlem Ken Fynbo, der som pilot i Mærks Air fløj motorjournalister til Toulon, en fransk flådebase i sydfrankrig, til præsentationen af Mondeo i 1992. Her stod mange spritnye Mondeoer klar til dem. Toldbehandlingen bestod af et bord, paskontrollen satte neden for trappen, så journalisterne kunne køre direkte ud fra flådestationen.

Selvom Ford således så Mondeo som en verdensbil, så var det lidt af en tilsnigelse, da de eneste udvendige dele, der var ens med eksempelvis den tilsvarende amerikanske Contour var forruden, forreste sideruder sidespejle og dørhåndtag.

Reelt var det først med Focus i 1998, at der kom en ”ægte” verdensbil.

Mondeo kunne i Europa købes hos forhandlerne fra 22. marts 1993 altså godt 4 måneder efter lanceringen.

Markedsføringsmæssigt ønskede Ford, at modellen i offentligheden skulle opfattes tilsvarende Ford T, da den blev lanceret, som en bil til og for alle, en pålidelig og effektiv bil til en overkommelig pris. Ford havde yderligere bemærket, hvordan markedsføringen af Escorten var blevet en succes grundet forskellig tilgang til det amerikanske- og det europæiske marked. Så Ford anvendte samme fremgangsmåde med Mondeo, der blev markedsført forskelligt på forskellige markeder – altså ikke så meget en verdensbil på det punkt heller.

Modelvarianter og sikkerhed

Mondeo blev som standard udstyret med en enkelt airbag i førersiden, hvilket var en ide fra de amerikanske modeller. Det var den første bil der fra starten var udstyret med en airbag i førersiden i alle udstyrsvarianter. Derudover kunne der tilvælges en passagerairbag foran. Ford havde således fokus på sikkerhed med modellen.

Sikkerhed omfattede også traction control, ADS adaptivt dæmpningssystem, antiblokeringsbremsesystemet ABS og servostyring som standardudstyr på enkelte modeller. Alle disse sikkerhedsmæssige nyskabelser var medvirkende til, at Mondeo fik prisen som årets bil i Europa 1994. To år senere blev der introduceret en opdateret model, der indeholdt sideairbags og firekanals ABS.

Mondeo kunne fås i en firedørs hatchback, en femdørs stationcar og en firedørs sedan. Alle europæiske modeller blev bygget på Fords daværende fabrik i Genk i Belgien mens de resterende blev bygget enten i Mexico eller i USA.

Mondeo kunne fra starten fås i fem udstyrsversioner, grundmodel, LX, GLX, Ghia og Si, hvor sidstnævnte var sportligt betonet.

Den var veludstyret sammenlignet med konkurrenterne med velourinteriør, armlæn med plads til cd’er og kassettebånd, centrallås, elektriske vinduer på forreste sideruder og på de højere udstyrsmodeller også på bagerste sideruder, elektriske vinduer, bagsæder, der kunne lægges helt ned. Udstyrsvarianter havde desuden lædersæder, tripcomputer, elektrisk soltag, cd-skifter og letmetalfælge.

Mondeo kunne fra starten fås med tre Zetec 16v benzinmotorer. Motoren på 1,6 liter ydede 90 HK ved 5250 omd/minut og 135 Nm ved 3500 omd/minut, hvilket gav en 0-100 km/t-tid på 12,5 sekunder. Motoren på 1,8 liter ydede 116 HK ved 5750 omd/minut og 158 Nm ved 3750 omd/minut, hvilket gav en 0-100 km/t-tid på 10 sekunder. Motoren på 2,0 liter ydede 136 HK ved 6000 omd/minut og 175 Nm ved 4000 omd/minut, hvilket gav en 0-100 km/t-tid på 9,6 sekunder.

En diesel-motor kunne Mondeo også leveres med. Det var Endura-D-motoren på 1,8 liter, der ydede 90 HK ved 4500 omd/minut og 177 Nm ved 2250 omd/minut.

I 1994 blev en V6-motor også en mulighed. Det var Duratec-motoren på 177 HK ved 6250 omd/minut og 220 Nm ved 4250 omd/minut, der først blev tilgængelig på Ford Contour i USA. Benzinøkonomien var dog ret ringe i forhold til konkurrenterne.

Mondeo mk1 var på markedet frem til 1996, hvor den i Europa blev erstattet af mk2, der reelt var en faceliftet mk1.

Mondeo mk1 i motorsport

Mondeo fik ikke en succes i motorsport, der kan sammenlignes med den succes, som ikke mindst Escort mk1 og mk2, Cortina og Sierra opnåede.

Mondeo deltog dog i ”British Touring Car Championship fra 1993 til 2000, men det var først i 2000, at de vandt med Alain Menu ved rattet. Det år dominerede holdet hele serien og fuldførte som nummer 1, 2 og 3 med Anthony Reid og Rickard Rydell som henholdsvis nummer 2 og nummer 3.

Antal Mondeo fra 1993 på plader i Danmark per december 2017

Nu hvor modellen er gammel nok til klubben kan det være interessant at se på hvor mange på plader, der er tilbage i Danmark.

En søgning på nrpla.de viser, at der er 75 Mondeo på plader indregistreret først gang i 1993. Til sammenligning er der 30 Escort på plader indregistreret i 1993, 39 Fiesta og 31 Sierra.

Af de 75 Mondeo er en enkelt en varevogn og resten er personvogne. 4 er registreret som en stationcar og 2 som havende automatgear.

15 er med 1,6-liters motor, 51 med 1,8-liters motor og 9 med 2-liters motor.

Det bliver spændende, hvor mange vi i løbet af 2018 får i klubben.

Yderligere information