Corsair
1963 Corsair
Ford Corsair fra 1963 til 1970 var en "luksus"-udgave af Cortina, eller som nogle kalder den en europæisk Thunderbird. Fra 1963 til 1965 kom den i en 1500- og i en 1500 GT-udgave med det klassiske søjlespeedometer. Den øjensynlige umiddelbart eneste forskel på en deluxe og en GT var GT-mærket og kromliste for neden på bilen fra forkofanger til bagkofanger, langs samling ved frontpladen og skærm og samme på panelet og "lidt" bredere dæk. Indvendigt var der en omdrejningstæller på ratstammen, armlæn og sort indtræk, motor var "tunet" med en registerkarburator og bananmailfold og havde derfor ca. 15 hk mere.
V4
I 1966 kom en lidt ændret model. Største ændring udvendigt er den store ventilationsrist i C-stolpen, som giver bedre luftudskiftning i bilen, et mere "moderne" instrumentbord som i en Cortina mk2 men med 3 runde ure og en revolution med Exsex V4-motor på 1,7 L og igen efter årgang der fra og til 1970 med lidt HK-forskel. Man ændrede løbende på lidt ting da man "igen" i England havde lavet noget der ikke lige var super, bl.a. var oliepumpen i de første V4 svag, så der findes faktisk 3 slags, den første som var dårlig og så 2 slags de fik 2 steder fra Zenec karburator på 1,7 blev udskiftet i juni 1967, da den var svær at få til at virke ordentligt, så det blev en FOMOCO enkel faldstrøm (kendt fra Escort mk1/2) og de sidste modeller fra sept. 1967 kunne fås med bundhåndbremse i stedet for "paraply" og fra marts 1968 blev håndbremsesystemet lavet mere enkelt på bagtøj, som vi kender det på Escort mk1 i stedet for div. hjul osv. der meget tit gik fast.
2,0 V4 GT
Der kom selvfølgelig også en 2,0 V4 GT som til forveksling ligner den gamle udvendigt med div. kromlister, indvendigt var det med armlæn, sort indtræk og i instrumentbord med 4 ure, hvor der i de yderste i begge sider var i den ene temp-/benzin-ur og i den anden side Olie-/Amp-ur og ved siden af speedometer var der omdrejningstæller. Motor var en 2,0 med større slaglængde og en registerkarburator og hele 18 HK mere end 1,7. Bærearme var i en forstærket model, der var bremseforstærker men stadig 1-kredsbremser i Europa, anden gearing i gearkassen og bagtøj.
2000 E V4
I feb. 1968 kom en 2000 E hvor bil data var de samme som 2,0 GT men med lækre sæder i sort nappalæder, formstøbte også på bagsædet med armlæn i mellem passageren på bagsædet og med valnøddetræ på instrumentbord og tykke tæpper og "brede" fælge med Zodiac navkapsler og alle pyntelister var fjernet, så bilen ser faktisk mere "nøgen" ud uden, frontgrillen var ændret og frontblink var hvide, der var sort vinyltag og 4-dørs var standard på 2000 E. Der er umiddelbart "kun" blevet indregisteret 2 stk i Danmark af denne model som nok desværre er gået til i rustmarken som sædvanlig er engelske biler fjende nummer 1. Corsair kendes ikke af mange da den desværre aldrig fik det helt store gennembrud herhjemme pga. prisen den gang var ca. 6000 kr. højere end for MK1 Cortina, og da Mk2 Cortina kom, var prisen "kun" 3000 kr. højere, men da der i bund og grund for den almindelige bruger ikke var den store forskel i størrelse, og da der kun var design til forskel, valgte mange Cortina.