Ford Taunus 17M (type P5) var en mellemklasse familiebil bygget af Ford i Tyskland mellem 1964 og 1967. Taunus-navnet blev anvendt til både de foregående modeller og de efterfølgende, og derfor kaldes denne model i daglig tale for Ford Taunus P5.

Det var den femte nydesignede tyske Ford, der blev lanceret efter anden verdenskrig og modellen blev derfor født på Fordfabrikken som Ford Projekt 5 (P5).

Bilen var lidt større i ydre dimensioner end sin forgænger, men designet synes i mange henseender, at være lidt mere nedtonet i forhold til den tidligere "badekar" Taunus, som det erstattede. De store ændringer med P5 var under motorhjelmen, hvor et større udvalg af motorer indgik for første gang på en af efterkrigstidens tyske Ford. Årets nyhed var en V6 motor og dermed var Ford Taunus 17M Tysklands billigste 6-cyl. bil.

produktionsperiode 1964 - 1967
Produktionsted Tyskland 
antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

Den 5. generation af Ford Taunus 17M kom i 1968 kun et år efter, at 4. generation var sendt på markedet. Et dalende salg havde tvunget Ford til hurtigt at markedsføre en ny faceliftet model og det var kun kosmetiske ændringer, der adskilte de to årgange. Den forrige generation havde modelnavnet Taunus men det blev droppet til denne generation, der blot hed Ford 17M.

Der var tre forskellige motoralternativer at vælge imellem:

1,5 liters V4 på 60 hk.

1,7 liters V4 på 75 hk.

1,8 liters V6 på 82 hk.

5. generation af Ford 17M blev produceret til og med 1971.

Produktionsperiode 1968 - 1971
Produktionsted  Tyskland
Antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

I 1968 blev den 5. generation af Ford Taunus 20M præsenteret og det var kun lidt over et år efter, at 4. generation var sendt på markedet. Et kraftigt dalende salg havde tvunget Ford til hurtigt at markedsføre en ny faceliftet model og det var kun kosmetiske ændringer, der adskilte de to årgange. Den forrige version havde modelnavnet Taunus men det blev droppet til denne generation, der derfor blot hed Ford 20M.

I 1969 præsenteredes en ny top-of-the-line model baseret på 20M kaldet Ford 26M med en 2,6 liters V6-motor på 125 hk., kraftigere bremser, dobbelte forlygter, servostyring og ekstra pyntelister. Denne model blev dog kun produceret i 3 år.

produktionsperiode 1969 - 1972
Produktionsted  Tyskland
antal produceret  

Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

Ford Taunus 20M (type P5) var en mellemklasse familiebil bygget af Ford i Tyskland i perioden 1964 til 1967. Taunus-navnet blev anvendt til både de foregående modeller og de efterfølgende, og derfor kaldes denne model ofte for Ford Taunus P5. Det var den femte nydesignede tyske Ford, der blev lanceret efter anden verdenskrig og modellen blev derfor født på Fordfabrikken som Ford Projekt 5 (P5).

Bilen var lidt større i ydre dimensioner end sin forgænger, men designet synes i mange henseender, at være lidt mere nedtonet i forhold til den tidligere "badekar" Taunus, som det erstattede. De store ændringer var under motorhjelmen, hvor et større udvalg af motorer indgik for første gang på en af efterkrigstidens tyske Ford. Årets nyhed var en V6 motor på 1,8 liter på 82 hk eller 2,0 liter på 90 hk.

produktionsperiode 1964 - 1967
Produktionsted  Tyskland
antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

  I 1968 blev den 5. generation af Ford Taunus 20M præsenteret og det var kun et år efter, at 4. generation var sendt på markedet. Et kraftigt dalende salg havde tvunget Ford til hurtigt at markedsføre en ny faceliftet model og det var kun kosmetiske ændringer, der adskilte de to årgange. Den forrige version havde modelnavnet Taunus men det blev droppet til denne generation, der derfor blot hed Ford 20M.

Der var tre forskellige V6-motoralternativer at vælge imellem:

2,0 liter på 90 hk (160 km/t)

2,3 liter på 125 hk (180 km/t)

2,6 liter på 125 hk (180 km/t)

5. generation af Ford 20M blev produceret til og med 1971.

produktionsperiode 1968 - 1971
Produktionsted  Tyskland
antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

Bladfjedrene på de bageste stive aksler i de foregående P6 og P7 modeller af Ford blev erstattet af spiralfjedre og akslen blev holdt på plads af to langsgående arme.

De mindre modeller havde nye 4-cyl. rækkemotorer med overliggende knastaksel (OHC), som blev udviklet fra den amerikanske Ford Pinto. Den 6-cyl. V-motor fra de tidligere serier blev forbeholdt topmodellerne GXL og GT. Ford Taunus kunne fås som 2- og 4-dørs sedan.

produktionsperiode 1970 - 1976
Produktionsted Tyskland 
antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

I 1959 kom den 2. generation af Ford Taunus, der stadig blev kaldt Ford Taunus 12M. Det var en videreudvikling af den første Taunus og især fronten var ændret til et mere konvensionelt design med en flad kølerhjælm og et lavt bredt forkromet kølergiller. En bred hvid stribe hen ad siden gav modellen øgenavnet Stribe-Taunus (Streifentaunus). Både motor og karosserityper var uændret. Denne 2. generation af ford Taunus blev produceret indtil 1962, hvor den blev erstattet af en helt ny model med bl.a. V4-motor og forhjulstræk.

Ford Taunus 12M blev fra 1959 til 1962 produceret i 245.614 eksemplarer - heraf 56.843 med den lidt større 1,5 liters motor.

produktionsperiode 1959 - 1962
Produktionsted  Tyskland
antal produceret 245.614

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

Yderligere information