I England er bilen kendt som Consul Classic og i andre lande som Consul 315. Det var en mellemstor bil udviklet af Ford England fra 1961 til 1963. Den kunne fås med to eller fire døre og med gulv- eller ratgear.

Consul Classic blev markedsført som en kvalitetsmodel, der passede til golfklubbens parkeringsplads. Designet var udviklet i 1956 af Colin Neale. Reelt var det en nedskaleret Galaxie 500 fra midten og ned, mens øverste halvdel var en Lincoln Continental.

Ford Anglias succes fra 1959 optog det meste af produktionskapaciteten på Dagenham, og Halewood-fabrikken åbnede ikke før 1963. Ford England konkurrerede ved indgangen til 1960'erne med de små biler Anglia, Popular og prefect, og ikke i midten af markedet med Consul Classic

Consul Classic ligner meget Ford Anglia, med den samme karakteristiske skrå bagrude. Flere af bilens funktioner var usædvanlige ved lanceringen, men er siden blevet almindelige. Eksempelvis vinduesviskere med variabel hastighed. Bagagerummets størrelse var usædvanligt stort, med re-servehjulet gemt i siden

Consul Classic svarer også mekanisk til Anglia . Den havde en større motor end Anglia på 1340 ccm og fra 1962 på 1498 ccm, men den anvendte også Kent pre crossflow-motoren. Bilen havde skivebremser foran og var ud-styret med en firetrins gearkasse:

I starten havde den synkrongear kun på de tre øverste gear, men samtidigt med 1498 ccm-version af motoren blev leveret, kom der synkronisering på alle fire gear

Consul Classic havde en topfart på 126 km/t og kunne accelerere fra 0 til 97 km/t på 22,5 sekunder. Det gennemsnitlige brændstofforbrug var på 7,89 L/100 km. En firedørs deluxe-version kostede 801 pund inklusive skatter, mens prisen på en todørs Classic med samme motor var på 745 pund inklusive skatter.
 

produktionsperiode 1961 - 1963
Produktionsted  England
antal produceret ?

 

 

 

25. Feb. 1959 : ” Low Line ” modellerne indføres.
Juni 1961 : Consul hedder nu Consul 375.
Consul udgår i April 1962 i denne modelserie og erstattes af Zephyr 4 Mark III.
  

consul1956 

produktionsperiode 1959 - 1962
Produktionsted  Dagenham
antal produceret 356.240

 

 

 

Helt ny modelserie fra Britisk Ford. Præsenteret for offentligheden på Earls Court i London Okt. 1950. Karosseri med glatte sider,selvbærende, nye fjederophæng – Mc Pherson – uafh. Forhjulsophæng. Bag : langsgående bladfjedre.
Nykonstrueret 4 cyl. Topventilet overkvadratisk motor på 1508 ccm.
47 Hk / 4400 o.p.m. 12 volt Elanlæg
Efterår 1951: Nyt instrument panel design
Okt. 1953 Detailændringer, kofangere, blinklys indføres.
4 – dørs saloon
Specielmodeller : 2 – dørs cabriolet, 4 – dørs estate car.

 

produktionsperiode 1951 - 1956
Produktionsted Dagenham
antal produceret 231481

Yderligere information