Ford Europa – indtil 1967 bestående af to selvstændige enheder, Ford Tyskland og Ford England med konkurrerende modelserier - fremstillede gennem mange år luksusmodeller foruden modeller i budget- og i mellemklassen. Fra 50’erne og frem til 1972 hed de engelske luksusmodeller Zephyr og Zodiac, mens Ford i Tyskland ikke havde modeller i det øvre segment. Fra 1972 kom Consul og Granada på markedet som et fælles engelsk/tysk projekt.

I startfirserne havde Ford Granada efterhånden nået sit efterår og Ford havde med Sierra i 1982 vist, at man ikke var bange for at forlade ”3 box”-bildesignet. Derfor blev der tænkt i nye baner, da Ford Europas største model i 1985 skulle fornyes. Granada-kunderne kom stadigvæk ind i udstillingslokalet men i mange tilfælde gik de igen for at tænke lidt over det, eller køre over til førnævnte konkurrenter.

Scorpio skulle således løfte arven fra Consul/Granada på markedet for større og mere eksklusive biler.  Dens nærmeste konkurrenter var biler som BMW 5, Mercedes Benz 124, Audi 100, SAAB 9000 osv. I Storbritannien fortsatte navnet Granada (Mk 3) dog indtil Scorpio Mk 2 i oktober l994 blev præ-senteret.

Den første Ford Scorpio i 1985, kaldet MK 1, var markant anderledes end Ford Granada. Ford Scorpio MK 1 kunne kun fås som 5-dørs combi-coupe ligesom datidens Saab 9000 eller Rover SD1, og altså ikke som en traditionel 4-dørs sedan. Til trods for dette var der tale om en del genbrug fra Granadaen, der som bekendt kunne fås i klassisk sedan og stationcar.

Motor, drivlinje og hjulophæng blev i stor stil videreført fra Ford Granada. Dog var der en helt ny teknologi i Scorpio, nemlig ABS som standard. Det var der ikke nogen andre bilfabrikanter, der kunne overgå i 1985. Med ABS kunne føreren styre og bremse samtidigt, så det var en stor sikkerhedsmæssig gevinst. Dette var med til at gøre Scorpio til årets bil i 1985.

Bilen var som udgangspunkt beregnet til komfortabel persontransport for op til 5 personer og altså ikke meget sport, selvom der senere kom temmelig motorstærke varianter.

I kabinen var der fred, ro og masser af plads. Man kunne som altid hos Ford få den fra ”uden omdrejningstæller” til den ”med alt”. CL var noget skrabet, med eksempelvis rugbrødsmotor til sideruderne og ur i stedet for omdrejningstæller. GL havde elruder, centrallås og tonede ruder, mens topudstyrsversionen Ghia havde elektrisk indstillelige for og bagsæder i læder, spærredifferentiale og automatisk højdejustering af bagvognen og meget mere.   

Motorerne var i nogle udgaver overtaget fra Ford Granada. De strakte sig fra: 1,8 liters 90 HK til 2,8 liters V6 145 HK. Diesel var fra PSA og på 69 HK.

I foråret 1986 kom Ford Scorpio med en 4x4-udgave.

I januar 1990 blev det muligt at få en klassisk 4-dørs sedan, og i efteråret 1991 en 2,9 liters 24-ventilet med 195 HK udviklet af motorfabrikken Cosworth. Dette navn blev dog ikke brugt af Ford i forbin-delse med Scorpio, da Ford ønskede bilen markedsført som en luksusbil og ikke en sportsvogn.

I 1992 kom Ford Scorpio i en version kaldet Mk 1,5. Nyt var ændret frontgrill, for og baglygter, motorhjelm og instrumentbræt. Bilen kunne nu fås som stationcar.

I oktober 1994 kom Ford Scorpio MK 2. Nyt var fører og passagerairbag. Meget af bilen var egentlig den samme, men med få midler havde Ford ændret udseendet markant. Combi-coupe-udgaven for-svandt. Bilens design orienterede sig markant mod amerikanske limousiner og Granada-navnet forsvandt nu også i England. Bilen havde en del krom udvendigt, og kabinen havde gennemgået en gevaldig opgradering.

Ny motor var en 2,0 liters 16v 136 HK og senere udgik 2,9 liters og blev afløst af en ny 2,3 liters 147 HK. Effekten på 24V-motoren på 2,9 liter steg til 207 Hk. Diesel fik turbo og henholdsvis 115 og 125 HK.

I november 1997 blev MK 2 let modificeret. Sedanmodellen fik nye baglygter, som kunne kendes på farven samt bortfaldet af det hidtil gennemgående krombånd. De brede kromrande på begge modellers kølergrill forsvandt, mens kølergrillen nu var omkranset af en rand i bilens farve med en smal krom-pynteliste. Forlygterne blev mørkere, og i den forreste kofanger var der nu ingen luftindtag til venstre og til højre for blink- og tågelygteglassene.

Denne udførelse var dog kun i modelprogrammet i knap et år, før produktionen af Scorpio blev ende-gyldigt indstillet den 30. juni 1998. Af denne grund er den faceliftede version sjældnere at møde end den oprindelige version af Scorpio '95.

Der blev produceret og solgt 850.000 eksemplarer af Scorpio fra 1985-1998, hvilket svarer til omkring halvdelen af, hvad Consul/Granada solgte i perioden 1972-1985.

Scorpio indfriede, ifølge Ford selv, forventningerne med hensyn til salg, men på trods af dette kom der ikke en afløser, da den udgik i 1998.

 

Af Thomas Frandsen

Yderligere information