Historien om den succesfulde familiebil og de store rallysucceser
Ford Escort MK I blev produceret i Storbritannien fra slutningen af 1967, og var sammen med Capri'en og Zephyr/Zodiac en af de sidste modeller, der var udviklet rent i England.

Bilen blev præsenteret i Europa som et resultat af Fords europæiske operation – Ford Europa. Den havde debut på Bruxelles Motor Show i januar 1968 og erstattede den succesfulde Ford Anglia.

Escort-produktionen begyndte i Halewood i England i løbet af de sidste måneder af 1967 og for markeder med venstrestyring i løbet af efteråret 1968 på Ford-fabrikken i Genk. Der var små forskelle på højre- og venstrehåndsstyrede. Forhjulsophænget og styretøjet var forskelligt konfigu-reret, og bremserne blev udstyret med dobbelt hydrauliske kredsløb på Genk-fremstillede.

I begyndelsen af 1970 blev produktionen til Centraleuropa flyttet til en ny fabrik på Saarlouis i det daværende Vesttyskland.

I Danmark blev Escort frem til 1972 importeret fra både England og Tyskland, men efter faceliftet i 1972 importeredes hovedsageligt tyske Escort. De tyske var dengang mest eftertragtede, da de rustede mindre end de engelske. I dag er det omvendt – de engelske er mere eftertragtede end de tyske.

Man kan kende de tyske udgaver på, at der er et hak i motorrummet for at gøre plads til det næsten kvadratiske batteri. De engelske brugte et aflangt batteri.

En pudsighed er, at startnøglen sidder til venstre for ratstammen. Racerbilerne dengang havde ofte startnøglen siddende i venstre side, da det så var nemmere for køreren at løbe ind i bilen og straks starte den – dengang var der løbende start ved flere racerløb. Det er dog nok ikke derfor, startnøglen sidder i venstre side på Escorten.

Escort var gennem 1960'erne en stor succes i mange lande i Vesteuropa og topsælger i England. BMC's Austin / Morris 1100 var begyndt at vise sin alder, mens Ford's egen Cortina var vokset,i størrelse og pris. I juni 1974 kunne Ford annoncere, at der var bygget to millioner Ford Escort, hvoraf 60% var blevet produceret i Storbritannien.

Escort havde baghjulstræk og en firetrins manuel gearkasse eller en tretrins automatgearkasse. Den havde en stiv bagaksel med bladfjedre , men den var udstyret med tandstandsstyring, hvilket gav den gode styreegenskaber for sin tid.

Oprindelig blev den solgt som en todørs sedan med runde forlygter og gummigulv under betegnelsen "De Luxe". "Super"-modellen havde fir-kantede forlygter, tæpper, en cigarettænder og Kølevandstermometer.

Motoren i Escort kaldet Kent Crossflow var efterfølgeren til "Pre crossflow"-motoren, der var introduceret i Cortina MK II'eren. Crossflow-motoren kunne fås i en 1,1 liter og i en 1,3 liter-model. I Italien og i Frankrig kunne den også fås i en 940 ccm-version.

Specielle Escort-udgaver - rallybil, gaderacer, rejsevogn og direktørbil
Der blev udviklet en 1300 GT-model, med en tunet 1298 ccm Kent cross-flow-motor med Weber karburator og forbedret undervogn. Denne model havde ekstra instrumentering med omdrejningstæller, voltmeter og olietryksmåler.

Den samme tunede motor blev også brugt i en modellen Escort Sport, der havde brede forskærme - ligesom bilerne fra Advanced Vehicle Operations (AVO) - men noget mere spartansk udstyr end GT-modellen uden omdrejningstæller, voltmeter og olietryksmåler.

Til slut i udviklingsfasen kom en 1300E-model, hvor "E" står for "Executive. Den havde brede forskærme ligesom sport-modellen og samme in-strumentbræt som GT-modellen. Den var derudover udstyret med træindlæg på instrumentbrættet og i dørene.

En central del af Escort'ens historie er dens succes i Rally. I begyndelsen af Escort historie kom en Twin Cam-udgave på markedet med høj ydelse til racerløb. Den havde et Lotus 8-ventilet topstykke med to overliggende knastaksler (heraf navnet) monteret på en 1500-blok, der var boret op til 1558 ccm. Hverken blok eller topstykke var fra en Kent crossflow. Twin Cam blev produceret i Halewood, indtil RS1600 blev udviklet.

Escort endte med at blive en af alle tiders mest succesfulde rallybiler. "Ford Works"-holdet var næsten uovervindelig i slutningen af 1960'erne og i begyndelsen af 1970'erne. Den største sejr var i 1970 i London til Mexico World Cup Rally, hvor bilen blev kørt af den "flyvende finne" Hannu Mikkola. Sejren i dette løb gav navnet til den berømte Escort Mexico-model med en 1600 Kent crossflow-motor, der i dag er ekstremt sjælden, da disse biler ofte havde et hårdt liv.

RS1600 anvendte ligesom Escort Mexico en Kent motorblok med et 16-ventil Cosworth-topstykke. Motoren var reelt en neddroslet Formel 3-motor og blev betegnet BDA (Belt Drive A).

Både Mexico og RS1600 blev bygget på Fords Advanced Vehicle Operations (AVO) på Aveley Plant i South Essex. Foruden højere ydeevne og sportsundervogn havde disse modeller forstærket karosseri, hvilket gjorde dem ideelle til rally.

Ford producerede også en Escort RS2000-model med 2-liters Pinto-motor (OHC-motor), der var en mere "civiliseret" udgave end den noget tempe-ramentsfulde RS1600. Denne model nåede også nogle rally- og racersejre, men ikke mindst var den forløberen for fabriksfremstillede "drengeracere", der er hurtige biler men økonomisk opnåelige for en større andel af bilkøberne end de traditionelle sportsvogne. Ligesom Escort Mexico og RS1600 blev RS2000 fremstillet på Aveley-fabrikken.

 

produktionsperiode 1967 - 1974
Produktionsted  Tyskland og England
antal produceret 2.000.000

Yderligere information