MK I og MK I ½ I midten af 60èrne begyndte Tyske og Engelske Ford teknikere at udvikle en Europæisk ” Fastback – Coupe`” med afsæt i den Amerikanske Ford Mustang. Mustangen fik stor succes, da den kom i 1964 og over 380000 blev solgt i første produktionsår !!

Capri MK I blev planlagt til at blive produceret både i Tyskland og England. I 1968 startede produktionen i begge lande.

Motorene i de Engelske modeller kom fra de øvrige Engelske Ford modeller ( Cortina MK II, Corsair , Zephyr/ Zodiac MK IV )

Konstruktionen er i England baseret på en Cortina MK II her også med tandstangsstyring

Det var i Oktober 1969 at 3000 GT modellen med den 6 cyl. Essex motor blev introduceret og som siden hen skulle danne grundlag for

Capriens succes på racerbanerne

I marts 1970 vandt Caprien i øvrigt European Touring Car Race med en 2,9 liters køln V6 motor i en racerudgave af en 2600 RS.

I august 1973 ruller Capri nr. 1 Million fra samlebåndet i Tyskland.

En 3100 RS model med 148 hk Essex motor ser dagens lys og i samarbejde med Cosworth udvikles en såkaldt GAA motor på 3,4 liter, 4 overliggende knastaksler og op til 455 hk !!

I september 1972 får Caprien et ( Face lift ) med designmæssige ændringer – interiør – større baglygter – kofangere m.m. samtidig med at alle modeller fremover er monteret med ” bule ” på hjælmen.

Motorerne I de tyske modeller kom fra Ford Taunus serien, hvorfra det meste af transmission gearkasser , bagtøj også stammer fra.

Faktisk er konstruktionen baseret på en Taunus 17 M. Mcpherson forhjulsophæng og stiv bagaksel med bladfjedre. Dog har Caprien tandstangsstyring.

Modellen kaldes Capri MK 1 ½

Capri MK 1 ½ blev til på baggrund af en række forbedringsforslag af MK I Caprien, som også skulle danne grundlag for en helt ny Capri MK II. Som skulle på markedet i 1974. MK 1 ½ er således en blanding af en MK I og MK II

Motormæssigt finder vi derfor også de under MK II nævnte OHC motorer i en MK 1 ½.
Produktionen af Capri MK 1 ½ stopper  i 1974

produktionsperiode 1969 - 1974
Produktionsted Halewood og Vesttyskland Køln
antal produceret 1.000.000



  Modeller i Tyskland:
1300 V4 motor 50 hk
1500 V4 motor 60 hk
1700 GT V4 motor 75 hk.
2000 V6 motor 85 hk
2000 R V6 motor 90 hk
2300 GT V6 motor 108 hk
2300 S V6 motor 125 hk
2600 RS V6 motor 125 hk
Modellerne fandtes med forskelligt design og udstyr :
GT udstyr –
L ( luksus )
XL ( ekstra luksus )
R ( Rallye design )
RS ( Rallye sport )
Motorerne I de tyske modeller kom fra Ford Taunus serien, hvorfra det meste af transmission gearkasser , bagtøj også stammer fra.
Modeller i England:
1300 R4 motor 52 hk
1300 GT R4 motor 64 hk
1600 R4 motor 69 hk
1600 GT R4 motor 86 hk.
2000 GT V4 motor 92 hk
3000 GT V6 motor 128 hk
MK 1 ½ modeller:
Capri L 1,3 OHC motor 55 hk
Capri L 1,6 OHC motor 72 hk
Capri XL 1,6 OHC motor 72 hk
Capri GT V6 motorer på 2,3 ( 108 hk ) 2,6 ( 125 hk ) 3,0 ( 140 hk )
Capri GXL V6 motor på 140 hk.
Capri RS 2600 V6 motor på ca. 150 hk

Yderligere information