Ford Taunus 20M (type P5) var en mellemklasse familiebil bygget af Ford i Tyskland i perioden 1964 til 1967. Taunus-navnet blev anvendt til både de foregående modeller og de efterfølgende, og derfor kaldes denne model ofte for Ford Taunus P5. Det var den femte nydesignede tyske Ford, der blev lanceret efter anden verdenskrig og modellen blev derfor født på Fordfabrikken som Ford Projekt 5 (P5).

Bilen var lidt større i ydre dimensioner end sin forgænger, men designet synes i mange henseender, at være lidt mere nedtonet i forhold til den tidligere "badekar" Taunus, som det erstattede. De store ændringer var under motorhjelmen, hvor et større udvalg af motorer indgik for første gang på en af efterkrigstidens tyske Ford. Årets nyhed var en V6 motor på 1,8 liter på 82 hk eller 2,0 liter på 90 hk.

produktionsperiode 1964 - 1967
Produktionsted  Tyskland
antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

I 1959 kom den 2. generation af Ford Taunus, der stadig blev kaldt Ford Taunus 12M. Det var en videreudvikling af den første Taunus og især fronten var ændret til et mere konvensionelt design med en flad kølerhjælm og et lavt bredt forkromet kølergiller. En bred hvid stribe hen ad siden gav modellen øgenavnet Stribe-Taunus (Streifentaunus). Både motor og karosserityper var uændret. Denne 2. generation af ford Taunus blev produceret indtil 1962, hvor den blev erstattet af en helt ny model med bl.a. V4-motor og forhjulstræk.

Ford Taunus 12M blev fra 1959 til 1962 produceret i 245.614 eksemplarer - heraf 56.843 med den lidt større 1,5 liters motor.

produktionsperiode 1959 - 1962
Produktionsted  Tyskland
antal produceret 245.614

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

Ford Taunus 12 M var en lille familiesedan produceret af Ford i Tyskland fra 1952. Ved lanceringen placerede bilen Ford foran alle konkurrenter ved et usædvanligt moderne design kaldet pontonkarosseri. Hidtil var det kun Borgward i Tyskland, der havde lanceret modeller i pontonstil mens alle de store konkurrenter Opel, Volkswagen og Auto Union stadig producerede biler i 1930er design.

Under udviklingen af modellen det var planen, at bilen skulle drives af en 1.498 ccm motor. Dette var i mange henseender den motor, der oprindeligt var beregnet til de tidligere Ford Taunus produceret fra 1939, men nu skulle motoren videreudvikles til en OHV version. På grund af produktionsomkostningerne blev dette dog udskudt, og da den nye Taunus 12M dukkede op i 1952, var den udstyret med en 1.172 ccm side-ventil motor, der ikke blot havde drevet sin forgænger, men også dens forgængers forgænger, Ford Eifel fra 1935.

Den nye to-dørs Ford Taunus, der dukkede op i januar 1952 med en gammeldags motor og et stilfuld moderne karosseri, var forsynet med moderne små 13" hjul, der forøgede pladsen indeni bilen til passagerer og deres bagage. Forhjulene var uafhængigt affjedrende mens der fortsat bag stiv bagaksel. I de første år var alle biler, uanset udstyrsniveau og type, udstyret med et sofasæde i fuld bredde foran i stedet for individuelle forsæder som de fleste europæiske producenter kom med.

Motoren ydede beskedne 38 hk, hvilket dog var 4 hk mere end den forrige model. Gearkasse var en 3-trins manuel men i maj 1953 kunne Taunus P1 omsider fås med en fire-trins gearkasse, men kun som ekstraudstyr. Det var også på dette tidspunkt, at en 3-dørs stationcar version blev lanceret.

Produktionsperiode 1952 - 1959
Produktionsted  Tyskland
Antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

Yderligere information