Vi har modtaget nyt fra Motorhistorisk Samråd, blandt andet om veterangrænserne. Læs nyhedsbrevet herunder.

Er der styr på beredskabet?

Hvis du eller din klub ikke helt har styr på beredskabsplanerne, så har vi kigget de relevante myndigheder i kortene for dig, og har på den baggrund udfærdiget en guide i beredskabsplaner, til brug for dig og landets mange arrangører af små og store motorbegivenheder.

På vores hjemmeside kan du hente en 22 sider lang vejledning, der er tænkt som en hjælp til selvhjælp, når man står med et næsten uoverskueligt sæt af sikkerhedsregler der skal overholdes før og under et arrangement. 

Der er dog ingen grund til at fortvivle, hvis man følger nogle ganske få råd, og informerer de relevante myndigheder i god tid, vil man i de fleste tilfælde opleve, at man let og smertefrit bliver ledt gennem processen. Under udarbejdelsen af MHS-vejledninger har vi hovedsageligt brugt den information vi har kunnet hente via politiet, politiets publikationer samt Bygningsreglementet. Der finder du også et link til et unikt online værktøj til brug for pladsindretningen, og et link til de forsikringsordninger klubberne har mulighed for at trække på gennem deres foreningskontingent til MhS.

Du kan downloade vejledningen på vores hjemmeside, med den korte adresse: www.motorhistorisk.dk/beredskabsplaner

God arbejdslyst

Motorhistorisk Samråd

Undtagelsen der bekræfter veteranreglen

I år er det 10 år siden man i EU harmoniserede veterangrænsen til 30 år. Det gjorde man i det såkaldte periodesynsdirektiv, og i de fælles fortoldningsregler ved import fra lande uden for EU. Per 1. januar 2018 implementeredes årgangsgrænsen i de danske periodesynsregler.

Selv om det er så mange år siden, så hersker der stadig megen tvivl om hvilken årgang der er veterangrænsen, og hvornår veteranreglerne derfor gælder. Det er dog faktisk ganske simpelt, men naturligvis ingen regler uden en undtagelse. Det vil vi bruge lidt plads på i denne artikel.

Siden periodesynsdirektivet, og toldnomenklaturet med årgangsgrænsen 30 år, har den grænse sneget sig ind flere steder. Den gælder eksempelvis også i miljøzonerne. Faktisk er 30 års grænsen, den der gælder alle steder, så simpelt er det.

Men så er der jo undtagelsen, og det er når du skal betale afgifter. Det være sig vægtafgifter, eller registreringsafgift ved import. Når du skal betale afgift, gælder 35 års grænsen, ingen andre steder. 

Din veteranforsikring kan også forvirre. Forsikringsbranchen er jo private selskaber der kan stille deres forretningskoncept op som det passer dem. Mange har dog den nu almindelige 30 års grænse, men så er der jo Youngtimers, klassikere, brugsveteraner, og alle mulige forskellige betegnelser. De kan være 20-25 eller 35 år, det kan variere om det er motorcykler eller muskelbiler, eller noget derimellem. Forsikringsbranchen er der derfor ikke som sådan ”styr på”. 

Vi kan også nævne at de forskellige træf og mødestedsarrangører kan have deres egne kategoriseringer, de er heller ikke bundet af loven. 

Derfor... indgår du i en debat, der hvor du mødes til et sparke-dæk arrangement, på de sociale medier, eller andre steder, så kan du med megen sikkerhed sige: ”Veteran er når køretøjet er ældre end 30 år, men for der er jo altid et lille men, når vi skal betale afgift, er det 35 år der gælder”.

Johnny B. Rasmussen

Sekretariatsleder

Yderligere information