Vi har modtaget nyt fra Motorhistorisk Samråd blandt andet om den stigende vægtafgift og om de kommende nulemissionszoner.
Læs nyhedsbrevet herunder.
Direktøren for det hele
Direktøren for det hele hedder Jørgen Rasmussen, og det hele skal i det her tilfælde forstås som Motorstyrelsen. Det er den del af Skattestyrelsen, der håndterer alle aspekter af beskatningen af hele den danske vognpark, inklusive dem der er 35 år eller ældre.
Almindeligvis når vi i Motorhistorisk Samråd har møder med Motorstyrelsen, så foregår det på deres hovedkontor på Lauritzens plads i Aalborg. Men en gang om året har vi mulighed for at invitere direktøren ud i landet. Vi bestemmer ikke blot lokationen, men nok så vigtigt bestemmer vi også dagsorden. Ordningen kaldes med god grund dialogmøder, og den er vi meget glade for at være en del af.
Til dialogmødet i år havde vi sat Jørgen Rasmussen stævne på en af Danmarks mest unikke lokationer i gammelbilsverdenen, hos Gubsø Garage nord for Silkeborg. Ejer Marc Vogel bød os alle velvilligt ind, og hans gode folk havde lagt sig i selen for at skabe de bedst mulige møderammer.
Vi kom hele vejen rundt i veteranverdenen, i vores 2 sider lange dagsorden. Fra bortkommende registreringspapirer, til de mange udfordringer med DMR, over en ensartet proces for at få sin gamle registreringsattest retur efter omregistrering, til den kommende vejafgift på godstransport, der også ser ud til at blive lagt på veteranlastbiler.
Vi præsenterede også Jørgen Rasmussen for vores politiske arbejde. Der er naturligvis vandtætte skotter mellem embedet og det politiske system, men vi forspilder ingen opportune muligheder for at fortælle alle der vil lytte, om udfordringer med vægtafgift, registreringsafgift, eller det absurde i at man ikke kan få afgift godtgjort ved eksport af en veteranbil.
Lytte, det er Jørgen Rasmussen god til, og villig til at se på løsninger, så vidt det er muligt. Dertil kommer vi også hjem med en forståelse for, hvordan Motorstyrelsen opererer, hvordan de tolker lovgivningen, og hvordan vi veteranfolk kan arbejde i det spændingsfelt.
Dagen blev afsluttet med rundvisning i Gubsø Garages samling af biler, og et par enkelte motorcykler, samt et indblik de arbejdende værksteder. Vi er selv meget imponeret over samlingen, forestil dig så hvordan direktøren for Motorstyrelsen så det hele.
Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder
Motorhistorisk Samråd
Med mærkesagerne under armen
Den politiske sæson 2024/2025 er godt i gang. Folketinget har genåbnet efter sommerpausen, og lovforslag ruller frem i salen i stødt rækkefølge.
Den korte periode mellem den almindelige sommerferie, og frem til første tirsdag i oktober, er traditionen tro god at finde en plads i de travle politikerkalendere. Det udnyttede vi i år ved at byde os ind til møder, med to af vores mest markante sager under armen.
Vægtafgiftens svøbe
De fleste er efterhånden godt klar over at vægtafgift på en veteranbil ikke længere er en parentes i familiebudgettet. Siden 2020 er den afgifts steget stødt, og vil blive ved med det et par år endnu. Ovenikøbet står vægtafgiften ikke mål med de løbende afgifter på familiens dagligdags bil. I mange tilfælde vil veteranbilen blive dyrere at holde på plader, end den man bruger til at tage på arbejde hver dag.
Det SKAL vi have gjort op med. Det er en nødvendighed for at dels at tiltrække nye venner til denne hobby, dels for at de venner hjælper os alle med at holde liv i den rullende kulturarv. En der godt ville høre om vægtafgift på veteranbiler, er Danmarks Demokraternes Kenneth Fredslund Petersen. Det blev et beriget møde, ikke mindst fordi Kenneth F. Petersen selv er veteranentusiast. Vi kunne give MF’eren en lang række gode argumenter for en maksimal reduktion, om ikke ligefrem en bortskaffelse, af vægtafgiftsystemet. Vi havde medbragt et omfattende datagrundlag om de registrerede veterankøretøjer og deres ejere. Vi gav tillige en række baggrundsinformationer man ellers ikke lige tænker på, og så fremlagde vi også vores forslag til hvordan man kan rette op på hele vægtafgiftssystemet.
Begrænsning i veterantrafikken
Hos regeringspartiet Venstre sidder deres miljøordfører Erling Bonnesen med en af de afgørende stemmer på noget af det, der kan komme til at fylde mest i veteranejernes hverdag i årene der kommer, miljøzonerne. Vi er ret bekymret for det lovforslag der er på vej til Folketingets medlemmer om de nye nulemissionszoner. Det er zoner, der principielt vil kunne rulles ud i alle landets kommuner, hvor der kun vil være adgang for elbiler, med visse undtagelser. Det er undtagelserne vi er opmærksomme på, fordi de i første omgang ikke inkluderer veteranbiler. De må også pænt køre uden om de centrale dele af vores store byer.
Vi kunne fortælle Erling Bonnesen at vores bekymring gik både på udbredelsen og omfanget af nulemissionszonerne, om hvordan ejere med bopæl i zonen håndterer det at de måske har en veteranbil, og hvordan man praktisk vil håndtere ansøgninger om de lejlighedsvise dispensationer, der allerede er indbygget for veterankøretøjer.
Erling Bonnesens bedste råd var at følge lovforslaget, når det blev fremsat for Folketinget inden længe, og der se om ikke vores argumenter i vores høringssvar har fundet indpas. Han sagde også, at vi måske skulle se på at afgive bemærkninger når loven om 3-4 år kommer op til evaluering.
De to møder på borgen gav os en vis tryghed. Der er klart en forståelse for bevarelsen af den rullende kulturarv og det, der skal til for at holde den kørende. Møder som disse rykker måske ikke med første bank på døren, men der er sået et lille frø, som vi kan se, om det er spiret, næste gang vi kommer forbi.
Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder