Cortina MK III var designet af Harley Copp, der var vicedirektør for udviklingsafdelingen i Ford England. Cortina MK III's design var inspireret af Coca Cola-flasken. Bilen virker langt større end forgængeren, men reelt er den samme længde men 10 cm bredere. At den virker langt større kan også have grobund i, at den er 7,6 cm længere mellem akslerne, hvilket giver mere plads i kabinen.
Ligesom da Cortina MK I kom på markedet, hvor den i starten hed en Consul Cortina, så ville Ford ikke have kaldt MK III Cortina, men som bekendt fortsatte Cortina-navnet i England frem til 1982, hvor det blev erstattet af Sierra.
MK III kunne fås i på den tid ofte anvendte udstyrsvarianter standard, L, XL, GT og GXL. Dette var før Fords køb af Ghia i 1973, der erstattede GXL som betegnelsen for topudstyrsmodellen.
MK III kunne fås med motorer på 1,3 liter, 1,6 liter og 2,0 liter. 1,3 litersudgaven var en Kent crossflowmotor, mens 1,6 litersudgaven også var en Kent crossflowmotor i L, og XL og en Pinto-motor i GT og GXL 2,0 litersmotoren kunne fås i alle udstyrvarianter undtagen i standard.
Bilen var noget tungere end MK I og MK II. Standardudgaven med 1,3 liters Kent crossflowmotor vejede omkring 950 kg, hvor en MK I med en 1200 precrossflowmotor vejede omkring 750 kg og en MK II med 1,3 liters crossflowmotor omkring 850 kg.
Det var et forstærket karosseri, der blandt andet var skyld i vægtforøgel-sen, og det var for at forbedre den passive sikkerhed. Der blev også brugt mere lydabsorberende materialer, hvilket gjorde bilen langt mere lydsvag end tidligere modeller. Motorvejene blev da også i disse år udbygget, og det gjorde, at kunderne i højere grad satte pris på en mere lydsvag kabine.
MK III blev lanceret på London Motor Show i oktober 1970, men desværre for Ford England var der ti ugers arbejdsnedlæggelse på fabrikken mellem april og juni 1971. De heraf følgende produktionsvanskeligheder gav modellen en sløv start på salget. Cortina MK III fik dog taget revanche - i 1972 var den Englands bedst sælgende bil.
Modellen fik en ansigtsløftning i 1973 med blandt andet firkantede forlyg-ter og nyt instrumentbord. Samtidigt blev 1600 Kent Crossflowudgaven udfaset og helt erstattet af 1600 Pintomotoren, der da også på nær vægtmæssigt er overlegen på alle områder.
produktionsperiode | 1970 - 1976 |
Produktionsted | England |
antal produceret | Ukendt |