Cortina MK II blev designet af Roy Haynes, og den kom på markedet 1966, fire år efter den oprindelige Cortina og to år før Escort MK I.
Sloganet ved lanceringen var "New Cortina is more Cortina", men den var reelt en smule kortere end MK II. Til gengæld var den mærkbart større i kabinen. Den havde også blødere affjedring for større komfort, selvjusterende bremser og kobling, og frem for alt, så var det den første produktionsbil med den nye kent crossflow-motor, der skulle blive legendarisk - Det var 1298 ccm-udgaven, der blev anvendt i Cortina MK II.
Men Cortina MK II kunne også fås med pre cossflow-motoren, der blandt andet blev anvendt i Ford Anglia. På nogle markeder kunne 1,2 litersudgaven af pre crossflowmotoren vælges, men på de fleste markeder var der første år tale om 1,5 litersmotoren. I 1967 blev 1,5 litersmotoren erstattet af en 1,6 liters crossflowmotor.
Der blev ligesom med Cortina MK I produceret en lotus-version af MK II, men den blev i modsætning til MK I produceret af Ford selv.
Cortina MK II blev den mest solgte bil i England i 1967, hvilket Ford havde håbet, MK I var blevet.
Bilen kunne fås i todørs og i firedørs sedanudgaver og i første år i udstyrs-niveauerne base, Deluxe, Super og GT. I 1967 kom 1600E på markedet, og det var luksusudgaven.
1600E var ikke blot en luksusbil, den var gjort meget attraktiv med den samme undervogn som Lotus Cortina, med en tunet 1600 GT Kent cross-flowmotor og med specielle sæder og et sportsrat. Af luksuselementer havde den valnøddetræ på instrumentbrættet og dørene samt det fulde instrumentbræt med blandt andet omdrejningstæller og olietryksmåler.
Der blev i 1967 også lanceret en stationcar, hvilket var nyt for Cortina-serien.
produktionsperiode | 1966 - 1970 |
Produktionsted | England |
antal produceret | Ukendt |