Taunus
1968 P7 17M og 20m
I 1968 blev den 5. generation af Ford 17M og 20M præsenteret og det var kun lidt over et år efter, at 4. generation var sendt på markedet. Et kraftigt dalende salg havde tvunget Ford til hurtigt at markedsføre en ny faceliftet model og det var kun kosmetiske ændringer, der adskilte de to årgange. Den forrige version havde modelnavnet Taunus men det blev droppet til denne generation, der derfor blot hed Ford 17M eller 20M.
For 17M var der tre forskellige motoralternativer at vælge imellem:
1,5 liter V4 på 60 HK
1,7 liter V4 på 75 hk
1,8 liter V4 på 82 hk
For 20M var der tre forskellige V6-motoralternativer at vælge imellem:
2,0 liter på 90 hk (160 km/t)
2,3 liter på 125 hk (180 km/t)
2,6 liter på 125 hk (180 km/t)
5. generation af Ford 17M og 20M blev produceret til og med 1971.
produktionsperiode | 1968 - 1971 |
Produktionsted | Tyskland |
antal produceret |
Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia
1969 P7 26M
I 1969 præsenteredes en ny top-of-the-line model baseret på 20M kaldet Ford 26M med en 2,6 liters V6-motor på 125 hk., kraftigere bremser, dobbelte forlygter, servostyring og ekstra pyntelister. Denne model blev dog kun produceret i 3 år.
produktionsperiode | 1969 - 1972 |
Produktionsted | Tyskland |
antal produceret |
Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia