Ford Taunus 17M (type P5) var en mellemklasse familiebil bygget af Ford i Tyskland mellem 1964 og 1967. Taunus-navnet blev anvendt til både de foregående modeller og de efterfølgende, og derfor kaldes denne model i daglig tale for Ford Taunus P5.

Det var den femte nydesignede tyske Ford, der blev lanceret efter anden verdenskrig og modellen blev derfor født på Fordfabrikken som Ford Projekt 5 (P5).

Bilen var lidt større i ydre dimensioner end sin forgænger, men designet synes i mange henseender, at være lidt mere nedtonet i forhold til den tidligere "badekar" Taunus, som det erstattede. De store ændringer med P5 var under motorhjelmen, hvor et større udvalg af motorer indgik for første gang på en af efterkrigstidens tyske Ford. Årets nyhed var en V6 motor og dermed var Ford Taunus 17M Tysklands billigste 6-cyl. bil.

produktionsperiode 1964 - 1967
Produktionsted Tyskland 
antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

Ford Taunus 20M (type P5) var en mellemklasse familiebil bygget af Ford i Tyskland i perioden 1964 til 1967. Taunus-navnet blev anvendt til både de foregående modeller og de efterfølgende, og derfor kaldes denne model ofte for Ford Taunus P5. Det var den femte nydesignede tyske Ford, der blev lanceret efter anden verdenskrig og modellen blev derfor født på Fordfabrikken som Ford Projekt 5 (P5).

Bilen var lidt større i ydre dimensioner end sin forgænger, men designet synes i mange henseender, at være lidt mere nedtonet i forhold til den tidligere "badekar" Taunus, som det erstattede. De store ændringer var under motorhjelmen, hvor et større udvalg af motorer indgik for første gang på en af efterkrigstidens tyske Ford. Årets nyhed var en V6 motor på 1,8 liter på 82 hk eller 2,0 liter på 90 hk.

produktionsperiode 1964 - 1967
Produktionsted  Tyskland
antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

 I 1968 blev den 5. generation af Ford 17M og 20M præsenteret og det var kun lidt over et år efter, at 4. generation var sendt på markedet. Et kraftigt dalende salg havde tvunget Ford til hurtigt at markedsføre en ny faceliftet model og det var kun kosmetiske ændringer, der adskilte de to årgange. Den forrige version havde modelnavnet Taunus men det blev droppet til denne generation, der derfor blot hed Ford 17M eller 20M.

For 17M var der tre forskellige motoralternativer at vælge imellem:

1,5 liter V4 på 60 HK

1,7 liter V4 på  75 hk

1,8 liter V4 på 82 hk

For 20M var der tre forskellige V6-motoralternativer at vælge imellem:

2,0 liter på 90 hk (160 km/t)

2,3 liter på 125 hk (180 km/t)

2,6 liter på 125 hk (180 km/t)

5. generation af Ford 17M og 20M blev produceret til og med 1971.

produktionsperiode 1968 - 1971
Produktionsted  Tyskland
antal produceret  

 Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

I 1969 præsenteredes en ny top-of-the-line model baseret på 20M kaldet Ford 26M med en 2,6 liters V6-motor på 125 hk., kraftigere bremser, dobbelte forlygter, servostyring og ekstra pyntelister. Denne model blev dog kun produceret i 3 år.

produktionsperiode 1969 - 1972
Produktionsted  Tyskland
antal produceret  

Kilder: Tommy Nilsson - signalposten.dk og wikipedia

Yderligere information