Der er flere af medlemmerne i klubben, (Ford Classic Club DK) der stiller op i historiske motorløb på danske og udenlandske baner. Med tanke på Fords motorsportshistorie er det ikke så mærkeligt, at også bilerne fra vores klub vil være repræsenteret.

Indenfor historisk motorløb er der mange forskellige biler, fra forskellige perioder med forskellige motorstørrelser og man skal altså holde tungen lige i munden, første gang man stifter bekendtskab med historisk motorløb. Det kan være en indviklet affære.

Vi vil her prøve at skitsere op hvordan det hele hænger sammen.

Den groveste opdeling er i det der hedder klasserne.

Her er bilerne delt op i perioder, efter hvornår de er homologeret . En homologering er et dokument der beskriver hvad der er godkendt til bilen i forbindelse med motorsport. De homologerede dele er typisk seriefremstillet af, i vores tilfælde Ford, for at opnå godkendelse i den serie bilerne har konkurreret i.

Det er som regel efter disse klasseinddelinger, bilerne slippes afsted på banerne. På den måde ser det altså også umiddelbart ud som om, at store biler kæmper mod små.

Den grove opdeling er som følgende:

  • 1, 65-Klassen, biler fra 1931 til og med 1965
  • 2, 71 klassen, biler fra 1966 til og med 1971
  • 3, 76 klassen, biler fra 1972 til og med 1976
  • 4, 81 klassen, biler fra 1973 til og med 1981

Disse klasser bliver yderligere inddelt i divisioner. Så det der ser ud som en ulige kamp, når en lille Ford Escort 1300 kæmper imod en stor Ford Capri 2600, er i virkeligheden slet ikke på papiret en kamp. Kun en sportslig dyst. Disse 2 modeller konkurrerer nemlig i 2 forskellige divisioner.

Eksemplerne på klasseinddelingerne er taget fra reglementet i Danish Masters, som er det mesterskab der køres om, indenfor Historisk motor-sport DK. Der er også et DASU mesterskab med en anelse anderledes og knapt så differentieret divisionsopdeling. Der er desværre endnu ikke 100% enighed blandt de historiske kørere hvordan organisationen skal hænge sammen. Umiddelbart er der størst opbakning til Danish Masters.

Klassen for biler homologeret frem til og med 1965 er inddelt i divisioner på følgende måde:

  • 65 – 1, består af CT og GTS biler imellem 1931-1961, alle motorstørrelser.
  • 65 – 2, CT og sGT 1962-63 F'63 0 – 2000 ccm
  • 65 – 3, CT 1962-65 0 - 1300 ccm
  • 65 – 4, CT 1962-65 Over 1300 ccm
  • 65 – 5, GTS 1962-65 alle motorstørrelser

CT står for modificerede standard biler.(Competition Touring Cars)

GTS står for modificerede GT-biler.(Competition Grand Touring Cars)

sGT står for serieproducerede GTS-biler, det vil sige der er fremstillet over 1000 stk på 12 mdr.

F'63 betyder at bilen skal være homologeret senest i 63. I praksis betyder det at visse biler i Danish Masters er gjort konkurrencedygtige. F.eks. skal en Cortina GT ikke konkurrere imod en Cortina Lotus, som er senere homologeret.

Klassen for biler homologeret fra 1966 til og med 1971 er inddelt i divisioner på følgende måde:

  • 71 – 1, CT og GTS 1966-71 0 – 1000 ccm
  • 71 – 2, CT og GTS 1966-71 1001 – 1300 ccm
  • 71 – 3, CT og GTS 1966-71 1301 – 1600 ccm
  • 71 – 4 CT og GTS 1966-71 1601 – 2000 ccm
  • 71 – 5 CT og GTS 1966-71 Over 2000 ccm

Klassen for biler homologeret fra 1972 til og med 1976 er inddelt i divisioner på følgende måde:

  • 76-1 CT og GTS 1672-76 0 – 2000 ccm
  • 76-2 CT og GTS 1972-76 Over 2000 ccm

Klassen for biler homologeret fra 1977 til og med 1981 er inddelt i divisioner på følgende måde:

  • 81–1 CT, (gr 2 & A) 1977-85 0 – 1600 ccm
  • 81–2 CT ,(gr 2 & A) 1977-85 1601 – 2000 ccm
  • 81–3 CT, (gr 2 & A) Biler over 2000ccm

Der er GTS biler i gr. 4 med aller motorstørrelser.

{fshare}{flike}{fcomment}

Yderligere information