I vores klub er vi nu blevet over 400 medlemmer. En af os er vores mangeårige klubmedlem Benny Hall fra Køge.
I klubsammenhæng er Benny ofte vellidt deltager til Bent Andersen fra Øms tirsdagsaftener, hvor han altid har spændende historier fra hans mangeårige bilkarriere, og fra hans nuværende aktive deltagelse i historisk banesport. Benny er også altid hjælpsom i forbindelse med udstillinger, hvor hans fine Cortina mk1 flere gange er blevet udstillet på vores stande rundt omkring herunder i Bella Center til Biler i Bella.
I denne artikel vil vi sætte fokus på Bennys racerbaggrund og -fremtid.
Motorsportskarriere
Da Benny i 2014 blev 70 år, var det 50 år siden, at han startede med billøb. Han startede dog allerede i 1962 med motorløb, og det var på motorcykel, hvor han blev danmarksmester og kørte Moto-cross og Trial indtil 67.
Første bil, han kørte race i sammen med sin far som 2.-kører, var en Simca 1000, og det var i rally og orientering. Det gjorde han i tre år, hvorefter de kørte Mini Cooper.
Han kørte i den periode også manøvreprøver og det endda med hans søde hustru Vivi, hans far og stedmor, storebroder og svigerinde. Så det var lidt af et familieforetagende.
I 69 begyndte han på baneløb i en Austin Cooper S. Han kørte i det, der i daglig tale blev kaldt ”Høyer-klassen” eller 1000 - 2000 ccm Gr. 1.
Benny er stolt af sin debut på banen. Allerede i det første løb blev han nummer 5 ud af 25 deltagere, og det selvom, han startede bagerst, da han grundet et nedbrud med transportbilen ikke deltog i tidkørslerne om lørdagen. Bl.a. deltagere kan nævnes Erik Høyer, Son Borch, Flemming Maler Rasmussen, Arnold Larsen, John Lundberg, Heinz Møller m.fl.
(Bennys debut på Jyllandsringen. Det er Benny, der får kørt i sandgraven)
(Presseomtale af debutløbet)
(Benny ses på højre billede siddende på Minien)
(Det var ikke unormalt med 10.000 publikummer til løbene på Jyllandsringen)
I 71 kørte Benny i Høyers Gruppe 2 Austin Mini Cooper S i klassen 0-1300 ccm gr. 2 og i 72 ombyggede han en fabriksny Clubman 1275 GT fra bunden til samme klasse.
I den klasse deltog flere kørere, der senere blev velkendte. Der kan blandt andet nævnes Erik Høyer, Steffen Sylvest, Leif Petersen, Aage Matthiesen, Flemming Maler Rasmussen, Poul H. (Polsteren), Steffen Nielsen, Lars Viggo Jensen og mange svenske, norske og finske kørere.
Efter sæsonen 74 blev Clubmanden skiftet ud med en Camaro Z28 til klassen Gr.1. Dette skulle vise sig at være et godt valg, da han i denne blev danmarksmester i standardvogne foran Erik Høyer, der blev nummer 2 og Polsteren nummer 3.
Klassen blev desværre lukket for biler over 2500 ccm året efter, men Benny valgte at køre med uden at deltage i danmarksmesterskabet.
I 76 køber han en Kadett GTE, han kørte i 77 og 78. Den kørte Benny i begge år blandt andet på Hockenheim Ring, der er6.4 km lang, i forbindelse med Tysklands F1 Grand Prix. Det var en mærkeklasse for Opel Kadett GTE biler, sponsoreret af Opelfabrikkerne med 44 startende enheder.
Han solgte Kadetten og Camaro’en i 79, og i 81 og 82 deltog han med en Opel Ascona 2000i.
I 1983 begyndte Bennys karriere inden for Ford. Han startede med at deltage i ACAI-Cup for standardbiler Gruppe N i en Escort XR3i. Det blev til et familierace, idet begge Bennys brødre Tommy og Finn Hall ligeledes deltog i klassen med samme XR3i-model.
På billedet herunder ses Benny og hans to brødre med hver deres Escort XR3i i forskellige farver og på de efterfølgende billeder ses flere billeder af Escorterne.
(Billede af Benny og hans to brødre. Billedet hænger i Bennys værksted)
(Et farvebillede til venstre af de tre Escort’er og et farvebillede til højre af Bennys Escort)
(Her ses Benny på banen)
I 89 købte Benny en Sierra Cosworth, og i 90 skrev han kontrakt med Ford Motorsport.
For Ford kørte han foruden baneløb også økonomiløb. Benny husker i den periode Ford som værende meget velvillige til at bruge de penge, der skulle til. Men da der kom ny ledelse allerede i slutningen af 90 hos Ford Danmark blev pengekassen lukket. Der skulle spares. Det var ikke mindst en ny engelsk økonomidirektør, der følte behovet for nedskæringer.
Det lader til, at pengekassen siden har været konsekvent lukket, for Ford Danmarks villighed til at deltage i motorsportsarrangementer er stadig i dag yderst begrænsede.
(Benny i en Sierra Cosworth til venstre og Benny på racerbanen til højre)
(Bennys Sierra til venstre og højre billede viser pitten, mens Ford Motorsport stadig havde pengekassen åben)
I begyndelsen af 90èrne kørte Benny så jordbaneløb som hobby i en Escort mk2. Den ses herunder under et løb:
(Bennys Escort mk2 under et jordbaneløb)
Benny kørte derudover lidt forskelligt herunder Citroen Cup og Yokohama Cup.
I 1993 blev kimen lagt til Bennys nuværende engagement i historisk banesport, da han begyndte at køre Goodyear Classic i en Cortina 1500 GT mk1. Den ses herunder:
I 2003 besluttede Benny sig for at begynde at køre historisk banesport, og han kontaktede TP Motorsport, der skaffede strammere undervogn og styrtbur m.m. til ombygningen af den røde Cortina 1500 GT, så den kunne deltage til CHGP i 2003.
I efteråret 2005 besluttede Benny sig til at indkøbe en Ford Lotus Cortina mk.1 fra Finland (finsk mester i 2005). Det var en større pose penge, der skulle investeres.
Desværre blev den nærmest totalskadet allerede ved CHGP løbet i 2006, men takket være ved hjælp fra Benny Nickelsens velvillighed og ekspertise var Cortinaen næsten som fabriksny allerede klar igen til CHGP 2007.
(Bennys LotusCortina fik en skade)
I 2008 førte Benny i danmarksmesterskabet 65-klassen indtil sidste løb, men i Sturup i Sverige begyndte den at boble. Den fik herefter ny toppakning og kørte 4 omgange. Den røg herefter. Han mistede derfor 20 point og blev nummer 2.
Benny kørte derefter danmarksserien i den i flere år, hvorefter Jacques Nellemann i 2013 købte den. Siden har Benny passet og plejet den for Jacques.
Erhvervskarriere
Benny opvoksede op som helt ung på sin fars Esso-station i Køge, der i dag er en Statoil-tank. Det er tanken over for Hotel Hvide Hus nu Comwell Hotel.
Benny blev uddannet maskinarbejder i 64, og i 66 blev han indkaldt til Flyvevåbnet. Han var derefter i Flyvevåbnet i 13 år, hvor han arbejdede på Flyvestation Skalstrup ved Roskilde på værkstedet.
I 79 fik Benny job som bilsælger hos Schibbye Automobiler. Schibbye Automobiler var blandt andet ejet af vores tidligere klubmedlem og Ford-entusiast Torben Helms far. I 92 lukkede Schibbye Automobiler, desværre.
Derefter var Benny hos Scaniadam i Albertslund og i Greve til 1999.
I 1999 blev han ansat i Leaseplan, hvor han var i 10 år, indtil han gik på pension i 2009. I Leaseplan solgte han brugte biler, der kom retur.
Bennys hverdag i dag
Blandt de medlemmer, der interesserer sig for historisk banesport, har Bennys tidligere hvide/blå LotusCortina mk1 til historisk race vakt interesse.
Den blev overtaget af Jan Struve fra ”Young Driver AMR” i 2014. Benny passer og vedligeholder dog stadig bilen, og den står da også stadig hos Benny.
I dag opbygger og reparerer Benny således Cortinaer.
Også den LotusCortina, som Jacques Nellemann købte her i startforåret af 2015, passer Benny.
Bilen er født som en Cortina 1200 E og indregistreret første gang i 1963 til en kvinde bosat i Brønshøj. Langt senere blev den ombygget til Lotus-specifikationer og er i dag med historisk vognbog og har alle papirerne i orden. Motoren er blevet effektmålt den 26. februar 2015, og den ydede da 155 hk uden mislyde og uden underkompression.
CHGP bruger bilen i forbindelse med Royal Pro AM til CHGP. Den benyttes også i forbindelse med udstillinger og markedsføring af CHGP i gennem foråret.
Da vi var forbi Benny for at tale med ham i forbindelse med denne artikel, stod den spændende bil på værkstedet, han er ved at bygge.
Den har fået en kraftigere undervogn med nye fjedre og racerstøddæmpere. Bilen ses herunder.
(Benny og den LotusCortina mk1 fra 1963, han er ved at bygge)
Billedet herunder viser motoren.
(Motoren yder 155-160 HK, og det er en 1598 ccm)
(Det er en closeratio gearkasse)
Bilen var med til Roskilde Rings Jubilæumsløb maj 2015 og var med til CHGP i 2015.
Frivilligt arbejde i motorsport
Benny har - foruden at være medlem af Ford Classic Club DK - siden 1974 været aktiv i DASU, der er paraplyorganisation for motorklubber i Danmark. Først var han dommer, siden blev han valgt til banesportsudvalget, og siden formand for udvalget. Han har også været med i DTC’s jurykomite.
Han har de sidste 10 år været med i appelretten for DASU, der dømmer appellerne mellem kørere etc. De har 3 faste medlemmer
10 spørgsmål til Benny
1: Hvorfor er du medlem af Ford Classic Club DK?
Godt kammeratskab og hyggelige timer.
2: Hvad i din racerhistorie er du mest stolt af og hvorfor?
Mine 2 Danmarksmesterskaber.
3: Hvad i din racerhistorie fortryder du mest og hvorfor?
Jeg har 3 gange ført i Danmarksmesterskabet hvor der er sket tekniske og menneskelige fejl i sidste afdeling. Øv
4: Hvad tiltrækker dig ved Cortina mk1?
Racerhistorien bag Lotus Cortinaen både Rally og Bane.
5: Hvilke klassiske Ford-biler udover Cortina mk1 kan du lide og hvorfor?
GT 40
6: Hvis nogen læser dette og tænker, at de kunne tænke sig at køre historisk race med deres klassiske Ford, hvad er så dine råd til dem?
At ringe til mig og få den hjælp og støtte jeg kan give.
7: Er der nogen personer, du har lyst til at nævne, der gennem tiden har betydet meget for dig?
Min første racermekaniker Erik Jacobsen i tiden med Minierne, min far og svigerfar der var uvurderlige hjælp på banerne.
8: Hvordan synes du, Ford Motorkompagni skulle agere i forhold til Ford-klubber og motorsport?
Som Opel, Toyota og Peugeot har gjort i mange år.
9: Hvem af Ford-kørerne i dansk historisk banesport, mener du, der vil klare sig bedst i kommende sæson og hvorfor?
Klaus Bodilsen i Escort. Han er en fantastisk dygtig og all-round kører og en vinder.
10: Hvordan ser du veteranbil- og klassikermiljøet om 10 år?
Jeg tror den nye generation af unge ikke har den følelse og interesse for biler i almindelighed. De vil helt sikkert køre i mere moderne elektroniske biler.
Bilederne i artiklen og flere billeder kan ses herunder:
Tekst af Benny Hall og Casper Lundgreen. Billeder af Kati Hernandez.