Escort mk4 blev lanceret marts 1986. Teknisk var der ikke mange ændringer, og modellen blev da også af Ford kaldet mk3 facelift.

Den havde et mindre kantet udseende a.la. Scorpio med en glat front. Interiøret var opgraderet og instrumenteringen ligeså.

Overvågningssystemet fra mk3, der målte lav olie-, kølemiddel, spinklervæske og benzinstand, samt slidte bremseklodser blev af uvisse årsager ikke viderefør – et gæt er af sparehensyn.

Til gengæld blev det muligt at få mekaniske blokeringsfri bremser. Systemet fungerer ikke lige så godt som ABS, men det var en klar forbedring i forhold til bremser uden.

På de modeller med benzinindsprøjtning blev kørecomputer standard. Det gjorde det muligt at holde øje med benzinforbruget.

Motorprogrammet blev udvidet med en ”lean burn” CVH-motor på 1, 4 liter, der erstattede den 1,3 liters CVH i tidligere modeller.

Til basis- og L-udstyrsniveauet kunne en Valencia-motor på 1,3 liter nu vælges foruden en 1,1 liters.

Undervognen blev igen forbedret.

I 1987 blev LX udstyrsniveauet indført som liggende mellem L- og GL-modeller. De brasilianske LX-modeller, med Renault-motor, der kunne køre på sprit, huskes sikkert af mange for deres ekstremt lave rustbeskyttelse. Ford solgte dem som kampagnemodeller med rigeligt udstyr til at overbevise en del købere.

I 1989 blev dieselmotoren øget til 1,8 liter, mens 1,1-liters- og 1,3-liters-modellerne fik en HCS-motor (High Compression Swirl) grundet de stadig strammere miljøkrav. Samme år fik den også lidt ændret frontgitter samt nogle mindre interiørændringer. L fik tonet glas og soltag som standard.

I 1990 blev standardudstyret forbedret på hele modelrækken. Alle på nær basismodellen fik soltag og GL fik elektriske vinduer og spejle. Selv basismodellen fik nu radio med kassette samt femtrins gearkasse. 1,4-liters- og 1,6-liters-CVH-motorerne fik nu alle katalysator. Det var først i 1992, det blev lovpligtigt i Danmark for motorer under 2 liter at have katalysator.

Fabrikkerne i Halewood i England og Saarlouis blev nu suppleret med produktion i Valencia, hvor Fiesta også bliver bygget.

I 1990 stoppede produktionen af mk4 i Europa, men XR3i og RS Turbo kunne fortsat købes helt frem til 1992.

Yderligere information